A birka rágta műalkotás

Összevarrni egy hegyet, rózsaszínbe csomagolni egy szigetet, kilométer hosszú vonalat húznia sivatagban vagy papírkockákat gurítani a domboldalról: mindezt már negyven éve is művészetnek hívták. Mégpedig land artnak, galériafalak és cenzúrakarmokközül kiszabadult alkotók terepének. De mi az oka annak, hogy ma megint divatos „land art” címkével hirdetni művészeti és környezetvédelmi akciókat?

– Egyre rövidebb idő kell már ahhoz, hogy a fiatalok régi dolgokat fedezzenek fel újként. Ráadásul mindezt olyan vehemenciával teszik, hogy el is hiszik, ők találták ki – mondja az MTA Művészettörténeti Kutatóintézet igazgatója, Beke László arról, mitől népszerű megint a land art Magyarországon.

A Kitchen Budapest (KIBU) innovációs labor ifjú kutatói például az állatok és a növények kapcsolatát vizsgálják, vagyis befolyásolni próbálják összefüggő zöld felületek felülnézeti képét. Praktikusan: birkákkal legeltetnek mintákat egy mezőbe (ahogy ezt egyébként fél évszázaddal ezelőtt már jó néhányan megtették). A rét egy részét olyan növény magjával vetik be, amit a bárányok imádnak, a maradékot pedig olyannal, amit nem. Másik projektjükben, a Landprint címűben pedig arra keresik a választ, hogy egyes növényfajták növekedésének manipulálásával hogyan lehet finom mintákat varázsolni egy zöld területre, akár hatalmas méretű fotót reprodukálni rajta.

Egy másik műhely, a Stark István festőművész vezette tolcsvai Land Art Művésztelep nemrégiben nyitott kiállítást a miskolci Városi Galériában. Friss levegő című (április végéig látható) tárlatuk a művésztábor elmúlt tizenkét évét dokumentálja, és Stark szerint jól követhető rajta, hogyan változott évről évre a telep koncepciója. Volt például olyan évad, amikor csakis belvárosi képzőművészeket hívott meg az alapító, mert kíváncsi volt, mit alkotnak a faluvégen azok, akik egész évben díszburkolaton lépdelnek. Bevették később szempontjaik közé az ökológiát is, mivel ez a 2000-es évek land artkezdeményezéseinek elmaradhatatlan kelléke.

Tavaly például nem is művészeti, hanem két környezetvédő szervezet (a 350.org nemzetközi éghajlatvédelmi mozgalom és a Messzelátó Egyesület) hirdetett Táj-Kép címmel pályázatot kamaszoknak, akiknek a klímaváltozással kapcsolatos „üzenetet kellett hagyniuk” a tájban, méghozzá a „land art nyelvén”. A kiírók még tippeket is adtak: a pályamű lehetett fűbe nyírt jel, levelekből kirakott minta vagy ágak és kövek jól megtervezett halmaza. A Pécs 2010 kulturális évadban most egy másik civil szervezet, a Zöld-Híd Alapítvány szólít meg 14–25 év közötti fiatalokat. Pályázatukat Táj-éknak hívják, és az előzőtől annyiban különbözik, hogy ide ép és értelmi sérült fiatalok közös (csakis természetes anyagokból kreált) alkotásait várják – méghozzá egy pécsi kőfejtőbe.

És ha a művészettörténész azt állítja, hogy a mozgalmak és irányzatok kevesebb mint egy-két évszázadonként ismétlődnek, akkor itt van rá egy remek példa, hogy alig negyvenévenként. 1971-ben ugyanis épp egy pécsi kőbányában (valamint homokbányában, völgyben és erdőben) kezdett kísérletezni geometrikus formáival a Pécsi Műhely nevű művészcsoport. Monumentális papírcsíkokat lógattak és kockákat gurítottak le a hegyről, fák törzseit szalagozták meg fehérrel, miközben az idegen elemek tájba épülését vizsgálták, és mindent gondosan filmre vettek.

– Ezeknek a hatvanas-hetvenes évekbeli land art munkáknak még kevés közük volt a mai értelemben vett környezettudatossághoz. A művészek menekültek a városokból és a galériák falai közül – magyarázza Beke László. – Amerikában ez az irányzat sokkal nagyobb léptékekben indult. Főleg, miután rebesgetni kezdték, hogy a kínai nagy fal látszik a Holdról, Peruban felfedezték a Nazca-vonalakat, és Gagarin 1961-ben megkerülte űrhajójával a Földet. Ekkortól ugyanis a művészek új nézőpontja a fölülnézet lett. Miközben az amerikai Walter De Maria mérföldes krétavonalakat húzott a nevadai sivatagba, ugyanezen a prérin Michael Heizer 740 ezer tonnányi földet ásatott ki két árokból. Robert Smith son spirál alakú mólót épített a tengerbe, Christo és Jeanne-Claude szigetet csomagolt be és a világ leghatalmasabb völgyfüggönyét húzta ki két hegy közé.

Mindeközben az európai land art finomabb megoldásokon gondolkodott: a brit Richard Long például előszeretettel dokumentálta kirándulásait térképen és fotón. A kelet-európai művészek kivonulását a képzőművészet intézményrendszeréből pedig nemcsak természet utáni vágyuk, hanem az is erősen motiválta, hogy a cenzúra viszonylag ritkán vizslatta munkáikat, mondjuk, erdő mélyén vagy a kőfejtőben. Így legendássá vált az idős festőművész, Veszelszky Béla maga ásta elmélkedő gödre, Gulyás Gyula „hegyösszevarró” projektje, Pauer Gyula nagyatádi művésztelepen felállított pszeudo-fája és tüntetőtábla-erdője, Galántai György erdőbe, országútra és hídra kifüggesztett-leragasztott önarcképei, na meg Attalai Gábor hóból kiásott ötágú csillaga a budai rakparton, amelyért egy arra uszályozó matróz még le is kommunistázta.

A land art alkotások politikai tartalma helyébe a huszonegyedik századra olyan kulcsszavak léptek, mint a fenntartható fejlődés és a fenntartható művészet, amit néhány művész jóval tovább fejlesztett „egyszerű” ökológiai szemléletnél. A horvát Ivan Ladislav Galeta például földterületeket vett meg és kerített körbe abból a célból, hogy többé ne lehessen rájuk lépni. Azt szeretné, ha ezeket a birtokokat senki nem művelné, nem építené be, sőt még össze sem tapodná – csakis a természet alakítaná őket. Ráadásul a vidéki tanyáján élő Galeta – aki szerint még a művészek által hagyott nyomok is rombolják a természetet – a földgolyó összes lakóját megszólítva művészetellenes napot hirdetett. Ezt egyelőre szökőévenként, szóval minden február 29-én tartja. De a sűrítést tervezi.

Jurta a hídon: Fe Lugossy László „idegen elemet” ültetett a tájba a tolcsvai Land Art Művésztelepen
Jurta a hídon: Fe Lugossy László „idegen elemet” ültetett a tájba a tolcsvai Land Art Művésztelepen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.