Holland első filmesé a Hullámtörők-díj
De a szombat esti zárón is mulatságosabbnak tűnt a fesztiváligazgató műsora,mint fizetett humoristáink többségéé. A kulcsszó ugyanis az irónia. Kell egy jókora adag belőle, hogy az ember szó nélkül viselje: a főpolgármester úr hosszú évek óta valahogy sosem ér oda a fesztivál megnyitójára, ráadásul a főváros a kezdetektől fogva gyakorlatilag aprópénzzel támogatja a Titanicot. Horváth elárulta, a bruttó százmilliós büdzséhez egymillió forinttal járul hozzá a stratégiai partnerként feltüntetett fővárosi önkormányzat.
Pedig igazi városi eseményről, az egyik legnagyobb kulturális nagyrendezvényről beszélhetünk az idén már tizenhetedik alkalommal megrendezett Titanic esetében. Négy moziban, 61 film 133 nyilvános vetítésén csaknem tízezer fi zető néző fordult meg. A műveket 16 külföldi alkotó el is kísérte – a büdzsébe ennyien fértek bele, pedig jöttek volna többen is. A belső adatok is izgalmasak: 36 stábtag, 96 önkéntes és 18 tolmács dolgozott a rendezvényen.
A tízezer eurót érő Hullámtörők-díjért kilenc film szállt versenybe idén. A válogatás nehéz műveket hozott össze a világ minden tájáról, a fiatal alkotóktól a veteránokig. A közös pont minden bizonnyal az volt, hogy mutassuk meg, hogyan élnek, milyen drámák zajlanak le most a világ legkülönbözőbb pontjain.
A brit Nick James (a neves Sight & Sound magazin főszerkesztője) vezette zsűri kissé meglepő módon a holland első filmes, Esther Rots A bőrön is áthatol című drámáját hozta ki fődíjasnak, amely egy, az amszterdami otthonában megtámadott nő története, aki ezután vidékre menekül a bűnös városból. Ott azonban a nyugodt egyedüllét komfortérzete helyett egyre inkább a téboly kezd eluralkodni rajta. A mű akkor válik igazán bravúrossá, amikor már gyakran a néző sem tudja, hogy amit lát, az valóság vagy őrült képzelgés-e. Energiákkal teli, vibráló fi lmről van szó, hatása pedig elvitathatatlan, de egyedisége miatt formája és belső tartalma kissé csiszolatlan maradt.
Voltak ennél sokkal letisztultabb művek is a versenyben,mint például az iráni Asghar Farhadi rendezte Elly története, melyben egy hétvégi kirándulás ürügyén komplett társadalomkritikát csapnak az arcunkba. A mindent megfertőző élethazugság a jelek szerint Iránban is problémaforrás, ezt ráadásul ibseni profizmussal adják a néző tudtára. A diákzsűri hasonlóan gondolkodhatott a műről, mert ők az Elly történetét hozták ki győztesnek. A nagyzsűri döntésének is minden bizonnyal megvoltak az indokai, mint Nick James a zárógálán meg is jegyezte: nem kis vita volt a tagok között. Azt már a hazai zsűritag, Gothár Péter tette hozzá, hogy mindenképp egy olyan első filmesnek szánták az elismerést, akit ez hozzásegíthet a második film elkészítéséhez. Tény: Fahradi már nemzetközileg ismert és elismert alkotó.
Nem mondom, hogy túlságosan meglepődtem a közönségdíjon: a 4,87 átlagot elérő (1–5-ig lehetett szavazni), Oscar-díjara is jelölt A fantasztikus Róka úr valóban zseniális mozi. Wes Anderson filmje erős alapokon áll, Roald Dahl azonos című regényének adaptációja. Igazi, mesteri szórakoztatás, nagyon nehezen érthető, hogy a mű magyar forgalmazója miért kifejezetten DVD-n fogja majd csak megjelentetni, miközben silány fércművek hetente állnak sorba a mozikban a fizetőnézők kegyeiért. Egyetlen tippem, hogy a film azért kerüli el a mozit, mert nem 3D-s technikával készült, hanem hagyományos bábfilm.
Pedig nem vagyunk kevesen, akik egyre inkább várják ennek az átmeneti korszaknak a végét, amely után talán nem kizárólag a látvány lesz az egyetlen mérce, mint manapság. Az, hogy A fantasztikus Róka úr Magyarországon egy fi lmfesztiválon éri el sikerei csúcsát, tökéletesen mutatja azt a forgalmazási káoszt, amely a piacot jellemzi. Erre pedig még öt Titanic sem jelentene gyógyírt.
Jirí Menzel lesz a II. CinePécs Nemzetközi Filmfesztivál zsűrijének elnöke – jelentette be Keresnyei János, a filmfesztivált szervező Dél-dunántúli Regionális Filmalap Kft. elnöke. Az október 4. és 10. között megrendezendő fesztiválon továbbra is a régió első filmes alkotóinak mun káit vetítik majd. Az októberi fesztivált megelőzően három filmes esemény várja az érdeklődőket a kulturális fővárosban: április
23-án és 24-én a XI. Diákfilmfesztiválra kerül sor, májusban, 13. és 19. között az Európa Kulturális Fővárosa program Török Félhold elnevezésű rendezvénysorozatának keretében Török Filmhét, majd szeptember 2. és 7. között Német Filmhét várja a filmszakmát és a filmkedvelő közönséget. A török filmhét vendégeként a népszerű filmrendező, Fatih Akin, valamint Selim Evci, a Két világ rendezője is Pécsre látogat.