Ravenna Pécsen

Ravennának három fénykora volt, az utolsó a nyolcadik században – hozzá képest Velence parvenü, mondja Szerb Antal. Ravennában temették a Nyugatrómai Birodalmat. Mellesleg: pompás temetés volt. A város legszebb emlékei máig ebből az időszakból, az ókor és a középkor fordulójáról valók. Azok közt is leghíresebbek az V. és VI. századi ókeresztény templomok és kápolnák aranyló falmozaikjai, melyek ezerötszáz év múltán sem vesztettek elevenségükből.

Alattuk állva valóban érezni egy nagy kor és egy nagy birodalom pompás búcsúját, s a hitnek valami ősi, rontatlan sugárzását. A hatalmas falakat beborító ábrázolásokon Jézus életének epizódjai, ó- és újszövetségi jelenetek, Ravenna vértanúi, püspökei, Justinianus bizánci császár és felesége, Theodóra. Láthatunk néhány részletet a korabeli városból is, állatokat, növényeket, a korabeli mindennapi élet eszközeit, viseleteket.

A mozaikmásolatok csaknem hatvan éve járják a világot
A mozaikmásolatok csaknem hatvan éve járják a világot

Ezek közül csak néhányat mutatnak meg azok a hű másolatok, amelyek 1951 óta járják a világot, s most Pécsre is eljutottak. A hét legfontosabb ravennai templom és kápolna mozaikjairól készültek e szállítható reprodukciók. A leghíresebb helyszínről, a San Vitale-székesegyházból például itt van Justinianus császár és Maximianus püspök portréja, de sajnáljuk, hogy nincs itt Theodóra császárné arcmása. Megjelenik viszont a Márk evangelistát szimbolizáló, busafejű oroszlán. A Sant’ Appolinare Nuovoból nem jöttek el kedvenceink, a piros sipkás háromkirályok, de az őket követő vértanúk sorából Szent Ágnes igen. Több jelenetet is láthatunk továbbá a Jézus cselekedeteit bemutató huszonhat kisebb mozaikképecskéről. Köztük a Krisztus az olajfák hegyén, a Júdás csókja és a Szamaritánus asszony a kútnál című jelenetet, melynek címét a hibáktól, elütésektől hemzsegő katalógus „Samdriai” asszonynak fordítja magyarra.

Az egykori kikötővárosból, Classisból mára csupán egyetlen épület, a Sant’ Appolinare in Classe-templom maradt meg a mai Ravenna szélén, szintén gyönyörű mozaikokkal. Szent Apollinárisz, a város első, vértanú püspöke áll ott a szentély fantasztikus, zöld mozaikmezőjében jó pásztorként. Innen azonban csak egyetlen részlet érkezett: a Lukács evangelistát ábrázoló bika mozaikképe.

A Nyugatrómai Birodalom régensnőjének, Galla Placidiának 440 körül épült síremlékéről egyebek mellett a rendkívül finom szemekből rakott galamb-, füzér- és úgynevezett „görög kulcs” motívumok láthatók, s összehasonlíthatók az Apollinare Nuovo galambjaival, a San Vitale vízimadaraival.

Ravenna két híres keresztelőkápolnájából, az ariánus és az ortodox baptisztériumból Szent Péter és Pál portréja jött. Ezeket Pécsett a híres Péter-Pál sírkamra mellett állítják ki, összehasonlításul a pécsi ókeresztény portrékkal. Kár, hogy az ariánus kápolnából nincs itt a Krisztus keresztelési jelenetén látható kis kuriózum, a pogány folyamisten. Szent Pál viszont egy harmadikféle ábrázolásban is feltűnik: a ravennai érseki palota képének másolatán.

A vendégmozaikok május 10-ig Pécsett a Dóm múzeumban és a Cella Septichora látogatóközpontban láthatók. Kicsit későbbiek ugyan, mint a pécsi ókeresztény sírkamrák, de tematikailag nagyon is illenek ide. A két város egymásra találása evidencia. És örülhetünk, hogy a pécsi EKF-re e világhírű mozaikok ragyogásából is esik némi visszfény, noha ez a vendégség a 2019-es kulturális fővárosi címre pályázó Ravennának is legalább olyan fontos.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.