Amiért ugyancsak megőrülnek a nők

Második felvonásához érkezett az Amiért megőrülnek a nők című székesfehérvári kiállítássorozat: a retikülök után ezúttal a női cipődivat változásait mutatja be a tárlat.

– Nem sokat változott a világ az elmúlt évszázadokban: a jó minőségű anyagokból készített női cipők mindig is luxuscikknek számítottak – mondja Csendes Erdei Kata, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum új kiállításának koordinátora. Így aztán az Amiért megőrülnek a nők II. című tematikus tárlat anyagában jórészt olyan lábbelik láthatók, amelyeket az adott korszak társadalmi elitjének női tagjai viseltek.

A cipőket mustrálva nyilvánvalónak tűnik, hogy a divatdiktátoroknak nehéz dolguk van, amikor a XXI. században újdonságokkal akarnak előrukkolni, hiszen az elmúlt évezredekben gyakorlatilag minden alapanyagot, formát, díszítőelemet „feltaláltak” már, időről időre visszaköszönnek azok a stíluselemek, amelyekért korábban egyszer már megőrültek a nők.

Koronként változott ugyan, hogy éppen a magas vagy a lapos sarok, az alacsony vagy az emeletes talp, a hegyes vagy a széles orr, a fémszálas, a gyöngyberakásos vagy a selyemdíszítésű felsőrész, a széles vagy a vékony pántok hozták lázba a hölgyeket – ám az éppen aktuális divatelemeket nehéz lenne újdonságoknak titulálni. Csendes Erdei Kata szerint a cipődivat története azt igazolja: a legsikeresebb modelleknek az a titkuk, hogy képesek ötvözni a funkcionalitást – elsősorban a kényelmet – és az esztétikumot.

A cipődivat körforgása egyébként folyamatosan gyorsul, ma már akár tíz-húsz évente újra divatba jöhetnek ugyanazok a formák és díszítések, de például a múlt század első felében őrületes népszerűségnek örvendő art deco cipők jelenleg is a legkedveltebb modelleknek számítanak.

Az elegáns cipők alapanyaga minden korban a valódi bőr volt, ami azt jelenti, hogy élettartamuk többszöröse volt a más anyagokból készült lábbeliknek – mondja Csendes Erdei Kata. – Ráadásul a mindenkori társadalmi elithez tartozó hölgyek minden tevékenységükhöz, illetve ruhájukhoz más-más cipőt viseltek, ezenkívül a szobalányaiknak mindennapos feladatuk volt a cipők karbantartása, ápolása. Nem meglepő, hogy számos olyan női lábbeli látható a kiállításon, amelyet annak idején a viselőik valójában „elhordtak”, ennek ellenére ma is újszerűnek hatnak.

A fehérvári tárlaton Raboczky Judit képzőművész fémből készített cipőszobrai is helyet kaptak. Az Amiért megőrülnek a nők-tárlatsorozat következő epizódja a tervek szerint a női kalapok divatját járja majd körbe.

Ma már tíz-húsz évente divatba jönnek ugyanazok a formák
Ma már tíz-húsz évente divatba jönnek ugyanazok a formák
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.