Pécs pianóban

A járókelő-provokáló hangszerekbe idén nyár végén a pécsi EKF-közönség is belebotolhat.Eddig senkinek nem jutott eszébe bokorral beültetni, léggömbre akasztani vagy nejlonzacskó-galacsinokkal teletömni a közterekre kiállított zongorákat. Pedig a britképzőművész, Luke Jerram „streetpiano” mozgalma már bejárta fél Európát és Dél-Amerikát.

Feszélyezte Luke Jerramot a buszmegállóban várakozók kukasága. Idétlennek érezte, hogy hosszú perceket töltenek el egymás aurájában, de eszükbe sem jut beszélgetni. Ezért a brit konceptművész elindított egy egyszerűségében nagyszerű „embeösszeboronáló” akciót: az utcára kitolt zongorákét.

Nem árt persze, ha a szóban forgó utca forgalmas, a szóban forgó hangszer pedig feltűnő. Az égből pottyant zongorára – mint azt a korábbi állomáshelyek, London, Bristol, Sydney, Sao Paulo tapasztalatai mutatják – a lehető legszokványosabban reagálnak a járókelők: játszani kezdenek rajta. Egy tíz éve hajléktalan londoni férfi úgy húzza közel magához a billentyűket, mint a sivatagi vándor a vizesflaskát. Egy vak öregúr két kislány válla fölött segít be a Szamárindulóba, a metróaluljáróban tízéves kissrác játszik Chopint, és dzsesszvirtuózok vonzanak húsz-harminc tagú közönséget egy kocsmabejárat elé.

– Újságban olvastam Luke Jerram zongoráiról, és rögtön eldöntöttem, hogy az ötletet megpróbálom idehozni – meséli a Pécs / Sopianae Örökség Nonprofit Kft. programszervezője, Kiss Mónika. Kapóra jött neki, hogy az EKF költségvetéséből a So pianae Kft. projektpénzt kapott a PánBalkán Art Piknik nevű zenei-képzőművészeti fesztivál megszervezésére, s ebbe jól passzolt a zongoraprojekt. – Úgy tudom, eddig egy városban sem hirdettek még képzőművészeti pályázatot a street-pianók arculatának megtervezésére. Mi pedig úgy illesztettük augusztus végi balkán fesztiválunkba a zongorákat, hogy pályázatunkat bosnyák, szlovén, szlovák, szerb és horvát művészekre is kiterjesztettük.

– Többen jobbak is voltak a magyaroknál – állítja az egyik zsűritag, Fabényi Júlia, a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatóságának vezetője. Egyik kedvenc installációja a Pécsi Nemzeti Színház épülete elé tervezett, de a Király utcából is jókora darabot kisajátító zongoraterv, amelyből mintha szivárványszínű szőnyeg gurulna ki a sétányra. – Talán ez a hangszer lesz leginkább útban az embereknek, és ez egyelőre fontos szempont. Majd ha annyi tapasztalatunk lesz a street-arttal, mint mondjuk a szerbeknek, akkor jöhetnek a finomabb megoldások – magyarázza Fabényi. Mintha ennek tudatában dolgozott volna az a nyertes pályázó is, aki földgömb mintázatú luftballont erősített hófehér hangszeréhez. Nem kevésbé föltűnő a zongorahúrok közül kinövő bokros és a wurlitzerré alakított pályamű sem. Akadt olyan környezettudatos jelentkező, aki gombóccá gyúrt, színes nejlonzacskókkal tömte tele zeneszerkezete üregeit, de volt, aki még ennél is filozofikusabban installált. A magyar Lowas Péter például az avantgárd zeneszerző John Cage munkásságának eszszenciáját pingálta street-pianójára. Vagyis: a csönd igazi lényege, hogy egy időre lemondunk a szándékainkról. A hangszerre Lowas a 4’ 33"-et, Cage egyik híres darabjának címét is odafestette. Ebben a műben a muzsikus nem játszik, hanem négy perc harminchárom másodpercen keresztül csendben áll a zongorája mellett. Így a közönség hangjai válnának dominánssá, s az emberek – Jerram eredeti szándéka szerint – akár egymásra is elkezdhetnek figyelni.

Lowas Péter zongorája John Cage munkásságának állít majd emléket
Lowas Péter zongorája John Cage munkásságának állít majd emléket
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.