A magyar dizájn trambulinja
A Medgyessy-kormány 2004 őszén döntött a Design Terminál megteremtéséről az egykori Erzsébet téri buszpályaudvar épületében, mely a magyar formatervezés központja lett volna. Ehhez hasonló intézmény számos gazdaságilag és kulturálisan fejlett országban régóta működik már, testközelbe hozza a tervezőket, elérhetővé és érthetővé teszi őket. A centrum azonban a mai napig nem üzemel, az épület 2006 óta üresen tátong, habár felújították, állaga egyre romlik.
A Wamp, azaz a Wasárnapi Művész Piac 2006-os születése azért bírt nagy jelentőséggel,mert ez volt az első olyan sikeres kezdeményezés, amely tényleg összefogja és segíti az iparművészeket. Sikerült elérnie, hogy a közönség és a tervezők közt kivételes kapcsolat alakuljon ki, és hogy a magyar átlagember megértse: a dizájn nem valami elvont, elérhetetlen valami. Jött tehát az ötlet: vigyük ki a dizájnt az emberek közé az utcára! És a vállalkozás eredményesnek bizonyult, csaknem négy éve minden hónapban elzarándokolhatunk az Erzsébet térre, ahol télvíz idején a Gödör Klub ad helyet a piacnak, nyáron pedig a szabad ég alatt veselkedhetünk neki a kincsvadászatnak. Azóta a rendezvény kinőtte magát, most már külföldön is rendszeresen megfordulnak.
– Portfólióval lehet jelentkezni, és van egy külső szakmai zsűri, amely elbírálja. Így a jelentkező bekerül egy adatbázisba, és onnantól kezdve jogosult arra, hogy részt vegyen a vásárokon és egyéb rendezvényeinken. Most már csaknem 470 tervezővel büszkélkedhetünk – mondja Matheidesz Réka, a Wamp egyik alapítója. A 2010-es év az újítások éve a Wamp számára. Idén ugyanis nagyobb hangsúlyt kap a 2009 óta létező, A Hónap Dizájnere cím, továbbá a tervezők immár különálló standokon mutathatják be alkotásaikat, és reményeik szerint ősztől új helyszínen várják majd a látogatókat.
– Én körülbelül egy éve regisztráltam, de még nem állítottam ki, mert más árkategóriában vannak az általam tervezett ruhák. De maga a kezdeményezés nagyon tetszik, és amikor szóltak, hogy a hónap dizájnerének választott a szakmai zsűri, nagyon örültem – mondja Abodi Dóra. Márciusban ő lesz tulajdonképpen a Wamp arca, termékei szerepelnek a hirdetéseken is. A jövőben pedig a vásárokon is nagyobb szerepet kap majd a cím birtokosa: ő lesz a piac középpontjában. Felmerül a kérdés, mi a helyzet a vidékiekkel? Ők hogyan juthatnak hozzá az iparremekekhez? A Wamp stábja egyelőre a fővárosi helyszín tökéletesítésére törekszik, de 2011-ben már szeretnének nagyobb vidéki városokba is piacot szervezni. Felmerült azonban, hogy még idén megvalósul az együttműködés Péccsel, az Európa Kulturális Fővárosa program részeként, de a dolog még szervezés alatt áll. A tervezők addig is online shopjaikkal próbálnak lehetőséget nyújtani a vidékieknek.
Az utóbbi években a Király utca a pesti dizájn spontán centrumává nőtte ki magát. 2009 nyarán a frissen nyílt KARE Budapest kezdeményezésére kilenc utcabeli lakberendezési üzlet összefogott, és a Király Utca – Dizájn Utca nevű rendezvényükkel új hagyományt teremtettek.
– A Falk Art minta volt számunkra – mondja Déri Ágnes, az egyik lakberendezési üzlet képviselője. Ez is egy egész napos utcafesztivál, mely különböző programokkal és vásárlási akciókkal várja az érdeklődőket. A megmozduláshoz azóta mind többen csatlakoznak, nem csupán a dizájnboltok és lakberendezési üzletek, hanem éttermek, antikvitás és ékszerész is. Legközelebbi teendőjük a Király utcai cégháló megteremtése lesz, teszi hozzá Déri. Jó úton halad a kezdeményezés efelé, hiszen az eddigi három alkalommal mindig sikerült megkétszerezni a résztvevő üzletek számát, így a márciusi Dizájn Utcán már 32 üzlet kínálatából szemezgethetett a műértő közönség. Idén még három rendezvényt terveznek, legközelebb egy nyári utcabálra várják a dizájn szerelmeseit.