Mimi mindent visz

Az első gondolat persze pimasz: azon gondolkodom, mit szólna a szegedi Bohéméletet rendező Pál Tamás karmester, ha valaki azzal az ötlettel állna elő, hogy a darabot talán vezényelje Szinetár Miklós. Nem kell karmester feltétlenül a zenekar élére, megteszi egy muzikális rendező is. A második gondolat azonban sajnos még pimaszabb: nem állunk nagyon messze ettől az állapottól.

Nem Szinetár, hanem Gyüdi Sándor vezényel, de már az első hangot sem sikerül együtt eljátszania az árki zenekarnak, és utána is időnként elakadnak, időnként nagyon messze van egymástól a színpad és a kíséret, néha a vér megfagy, mert a gyermekkórus inkább a maga tempójához igazodik, nekik ne integessen az a bácsi odalent. Ilyen körülmények között nyilván értelmetlenség volna kifejezőerőt, színt, vagy legalább a színpadi pillanatot megtámogató jelenlétet várni a zenekartól, de még így is összeszorult a szívem a harmadik felvonás végén, lehetetlen, hogy ennyi muzsikus közül senki ne érezze, hogyan kellene megszólalnia a frázisnak, miután a szerelmesek megállapodnak, hogy tavasszal elválnak egymástól. De ha érzik is, eszükben sincs úgy eljátszani.

A rendezéssel nem az a baj, hogy érzéketlen vagy ötlettelen lenne, sőt épp az ötletek viszik a sírba a darabot. Az egészre vonatkozó koncepciót nem sikerült fölfedeznem, hol nagyon is realista színjátékot látunk, hiszen maga a darab és a zene ezt kívánja, hol megpróbálnak elemelkedni a konkrétumoktól, jelezni, a pillanat lényegét megragadni. A két lehetőség együtt nagyon nehezen él meg, főleg, ha nem figyelmeztetik az embert, hogy most valami más következik. Az első felvonásban még Rodolfo zenére spriccelte a vizet az ájult Mimi arcában, a harmadikban meg az egyik csirkeárus aszszony verdesni kezdett a szárnyával, és apró villámléptekkel kitipegett a színről. Kár-kár.

A legkínosabb így is a zárójelenet lett, a bohémek szobája hirtelen megtelt sétálgató emberekkel, hiszen Rodolfo is azt kérdezi, mi ez a járkálás, igaz, ezt eredetileg a többi bohémtől kérdezi, akik már tudják, hogy meghalt Mimi, és várják, mikor veszi észre ő is. Most azonban bekóvályog a tömeg, a közönyös tömeg, és nem érdekli őket, hogy itt emberek halnak. Kicsit már itt is erőlködés, de hogy végül tragikusan üres legyen a színpad, nem csak a nép sétál ki, nemcsak a bohémek tűnnek el, de szegény halott Mimi is föláll és kisétál. Anynyi haszna mindenesetre van az egésznek, hogy az érzékeny operabarátok is abbahagyják a picsogást, a halottak még a függöny előtt feltámadnak.

Nincs könnyű dolguk az énekeseknek, ha ebben a környezeten akarnak élményt szerezni a hallatóknak, és becsületükre legyen mondva, akarnak. A színház saját erői közül a Rodolfót éneklő László Boldizsár emelkedik ki, fogadom, és igyekszem megtartani, hogy nem emlegetem föl a Cotton Club Singers múltat, de tényleg meglepő, hogy a swingből ilyen meggyőzően lehet eljutni az operáig. Néha megfagyasztja őt a rendezés, néha halálra dolgoztatja, nem hiszem, hogy sok előadásban kell a tenornak az ária alatt széken állva fél lábbal ránehezednie a háttámlára, és ledőlni vele, Gene Kellys megoldással.

A kisebb férfi szereplőkben az a legjobb, hogy fiatalok, a Bohémélet mégiscsak fi atal emberekről szól, nem a klasszikus operai korosztályról, mindegyiküknek még jó sok időt kell énektanárnál eltölteniük, aztán majd meglátják. A hölgyek között Vajda Júlia Musettájának éppen a kor adja meg a báját és erejét, egy házsártos banya, amerikai jellegű néni piros bundában és berakott hajjal, következetesen és elfogadhatóan megoldott a szerep.

A főhős viszont tényleg a főhős, Rost Andrea. Az első két felvonásban még csak arról beszélt, hogy igazi profi, pontos, tisztán énekel, kerek, viszonylag nagy hangon, van három fejmozdulata és arckifejezése, azokkal elboldogul, szó nem érheti a ház elejét, legfeljebb olyan bizonytalan körvonalú kifogások, hogy üres, nincs benne szív, helyeskedik, de nem áll jól neki. Az első szünet után viszont érezhető a változás, Rost mindent visz, köréje idomul az előadás egésze, már miatta ülünk a nézőtéren, ő a piramis csúcsa, és nemcsak azért, mert ő énekel a legjobban, hanem mert ő a darab értelme, ő és Mimi, ami azért határozottan két külön személy marad. Egyik magyarázat erre az, hogy jól írta meg az operát Puccini, folyamatosan haladunk fölfelé, és a tisztességgel előadott együttesek és áriák maguktól is hatnak. De ne csapjuk be magunkat, ha valaki tisztességgel énekli a Mimi-áriát, akkor már nem csak a hangokat küldözgeti a légtérbe egymás után. Rost Andreában még hihetetlen tartalékok, felfedezések, kihasználatlan képességek vannak, talán még annál is több, mint amennyit ő gondol magáról.

Rost Andrea és László Boldizsár
Rost Andrea és László Boldizsár
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.