Mozi fiataloknak kiadó
Az utóbbi másfél-két évben egyre több szó esik a művészfilmek nézőinek folyamatos fogyatkozásáról: a jelenség egyre nagyobb pánikot okoz a szakmán belül, de lehetséges megoldásokkal eddig nem sokan jelentkeztek. A Helyzetek és gyakorlatok ötletgazdája, Bognár Péter, a Filmklik. hu ügyvezetője szerint valóban lejárt az analóg filmforgalmazás ideje, azaz ma már nem működik, hogy a terjesztők csak „egy irányba kommunikálnak”. Magyarán, milliókat költenek kampányra, aztán csak várják, hogy a nyitó hétvége után megbukott-e a filmjük vagy sem. A szakember szerint eljött a váltás ideje, a disztribútoroknak meg kell tanulniuk, hogy hogyan érhetik el korunk filmfogyasztóit.
Egy átlagos magyar állampolgár évente mintegy 300 filmet néz meg, de abból csak egyet moziban és mondjuk egytucatnyit DVD-n. Bognár Péter abból indul ki, hogy a modern filmfogyasztó öntudatos, pontosan tudja, hogy mit, azaz milyen műfajú filmet szeret. A teljes rendszerváltás mindazonáltal még odébb van, még nem tartunk ott, hogy egy-egy mű közönsége önmagát szervezze meg, hovatovább mozikat tartson fenn. Bár a szakember állítja: végső soron ez a jövő.
A pályázat egyelőre csak az átmenet lehetőségeit kutatja. Ebből a szemszögből már jobban érthető, hogy fiatalok bizonyos csoportjai váltak a pályázat megcélzott közönségévé: jelenleg tíz, fesztiválokon megfordult, sőt számos díjjal kitüntetett művészfilm hazai terjesztésébe lehet belekóstolni. Az egy-egy címet elnyerő csoport három hónapra kapja meg a forgalmazás jogát, teljesen ingyen. Ráadásul olyan művekhez lehet hozzájutni, mint a Cannes-ban három díjjal is elismert izraeli A zenekar látogatása vagy a montreali fesztiválon is díjazott spanyol–francia–angol Bevetetlen ágyak. Egyszóval, finom, érzékeny alkotásokat bocsátanak az érdeklődők rendelkezésére.
Kérdés, hogyan lesz éppen ebből fenntartható üzleti modell. Megoldással szolgálhat-e a módszer a művészfilmek, illetve a független produkciók terjesztésnek egyre égetőbb problémáira. (A nagy hollywoodi stúdiók, köszönik, jól megvannak a multiplexekben.)
Bognár szerint felnőtt egy generáció, mely a világban való eligazodás pótolhatatlan eszközét látja az internetben. Online közösségek jöttek létre, amelynek tagjait a közös érdeklődési kör kovácsolja össze. Elsősorban ilyen közösségek jelentkezésére számít a Filmklik. A nyertes csoportok feladata konkrétan a közönségszervezés. Ehhez megkapják a filmek hivatalos marketinganyagát, amelyet a kampány során szabadon használhatnak. Ez lesz a verseny tulajdonképpeni második fordulója, hiszen az országosan mintegy hetven vetítőhelyen ezen idő alatt elért mozibevétel dönti el, melyik csapat tudta a saját filmjét a legsikeresebben forgalmazni. A vetítések során befolyt összegből a jogtulajdonos, a mozi, a Filmklik, valamint a nyertes csapat egyenlő arányban részesedik, vagyis egy közösség az eladott jegyek nettó árának a negyedét kapja meg.
A netes közösségeken keresztül történő népszerűsítés egyébként nem teljesen új jelenség. Olykor a nagyok is élnek vele. Annak idején az Ideglelés – Blair Witch-projekt is hasonló módon lett sikeres. Nagyon kevés pénzből forgatták, amatőr eszközökkel, de szellemesen adták el a sztorit: úgy, mint egy talált filmet, amely egy erdőben eltűnt társaság utolsó, különös felvételeit tartalmazza. Óriási sikert is hozott: harmincezer dollárból százmilliót csináltak. Ha kézikamerával felvett „videofilmként” reklámozzák, biztosan nem jutnak ilyen messzire.
A Helyzetek és gyakorlatok pályázat beadási határideje március 1-jén járt le. Megtudtuk, hogy hétfőn éjfélig 11 közösség adott be 14 érvényes pályázatot. Az önjelölt forgalmazók zöme huszonéves, de van két tinédzsercsoport és vannak harmincasok is. A filmforgalmazási kísérletre a diákokon túl érkezett pályázat bloggerektől, tékásoktól és lelkes műkedvelőktől is. A terjedelmes anyag feldolgozása folyamatban van, a pályázók ötleteit egy nyilvános meetup-on összegzik, mielőtt március 16-án eredményt hirdetnek. Addig több problémát is meg kell oldani: van néhány film, amelyre nem érkezett pályázat, és akad olyan is, amelyre négy. A forgalmazási verseny március 16-án indul, és június 15-ig tart. A filmek nem a mozik hagyományos műsorán, hanem kizárólag szervezett vetítéseken lesznek elérhetők a közönség számára. A Helyzetek és gyakorlatok 10 filmje és a versenyző csapatok március 30-án kezdődő háromnapos vetítéssorozattal mutatkoznak be a Művész és Toldi moziban.