A nyitott ajtó foglyai
Szerencsére mindig van, ahol vetítik a filmművészet klasszikusait. A héten például a filmtörténet egyik legeredetibb és legrejtélyesebb moziját, Az öldöklő angyalt. A cím – Bunuel önéletrajza szerint – a Jelenések Könyvére, az Apokalipszis, a végítélet angyalaira utal, de már az Ószövetségben megjelenik Isten angyalának egy különleges formája, az ítélet végrehajtója.
A film egyrészt pszichológiai kísérlet az egyének összezártságának drámai következményeiről, másrészt vitriolos, sötét humorú szatíra a polgári társadalomról. Alapkoncepciója, hogy a társadalom vezetőrétege, a burzsoázia a legegyszerűbb, semmi erőfeszítéssel sem járó cselekedetet, egy nyitott ajtón való kilépést sem képes megtenni. A házigazda, Nobile egy jól sikerült opera-előadás után előkelő barátait estélyre hívja. Egy idő után kiderül, hogy nem tudják elhagyni az épületet. A társaság pokoljárásában csak néhány napot tölt együtt, de közben zsigereiben évezredeket megy visszafelé a civilizáció történetében: az első éjszaka zakólevetésétől kezdve a vízfakasztáson és a báránysütésen át egészen a vadság, barbárság koráig.
Bátor, önálló lépés helyett, kívülről várják a segítséget. Még a tiszta szerelemben – egy szekrényben! – egymásra találó pár sem képeskijutni. A társaság tagjaiként csak passzív megoldást találnak. Rokonszenvessé az teszi őket, hogy az emberi széteséssel szemben inkább a közös halált választják.
A film szürrealista álmában egy anya jajveszékelését halljuk, aki nem láthatja többé egyetlen, drága fiát: itt egy szintre kerül a bennrekedt anya bánata és a Jézust sirató Mária fájdalma.
És a kollektív rémálom feloldozás nélkül ér véget. Kiszabadulásuk után a katedrálisban minden kezdődik elölről: a misét celebráló papok érzik először a láthatatlan falat, és most már társadalmi helyzetétől függetlenül mindenki részese a rémületnek: az öldöklő angyal köre bezárult.
Napok telnek el. A kereszténység jámbor állatai, a bárányok önként és balgán vonulnak be a templom nyitott ajtaján. Tudjuk mi következik...
Ennél maróbb, kegyetlenebb, nihilistább és nyugtalanítóbb befejezést kevés film végére tettek.
Az öldöklő angyal
Fekete-fehér, mexikói film, 1962 Rendező: Luis Bunuel Bálint Ház
(Budapest VI., Révay u. 16.), március 9., este 6 óra
Top 5
1. Éhség
Az Európai Filmakadémia 2008-as Az év felfedezettje-díjazottja, Steve McQueen történelmi filmdrámája.
2. Komfortos mennyország
Az Oscar-díjas Peter Jackson új amerikai–angol–új-zélandi filmje egy meggyilkolt fiatal lányról, aki saját mennyországából tekint le a családjára.
3. Pokoli édenkert
Nászút Hawaiion kicsit másképp Steve Zahnnal és Milla Jovovichcsal.
4. Kapitalizmus: Szeretem!
Michael Moore továbbra is a kapitalizmusról gondolkodik.
5. Alice Csodaországban
Lewis Carroll klasszikusát Tim Burton rendezte Mia Waskowskával és Johnny Deppel a főszerepben.