Egérrel nézni jó

Nem állítom persze, hogy a régi jó városismereti vetélkedők unalmasak, netán haszontalanok lettek volna. Stencilezett papír a kézbe, egyforintosok a zsebbe (telefonos segítség), aztán már rohantunk is felkutatni a szobrokat, emléktáblákat, meg hogy hol áll a ház, melynek helyén állt a ház, ahol élt és alkotott… Jó móka volt, ráadásul ha nem lett volna, ugyan mikor tanulta volna meg az ember, hogy ki volt Savoyai Eugén?

De egy egérrel járni Budapestet azért mégiscsak más. No pláne kettővel: az Aula.info kiadó sorozata ugyanis rögtön két egeret rendel ifjú olvasói mellé kalauzul, nevezetesen a Múzeumi Egeret, valamint tudásvágytól fűtött kuzinját. E két képzett és választékos modorú rágcsáló pedig mindünket megtanít arra, amit nem hogy az idegenvezetők többsége, de a pedagógusok és a szülők sem hittek el mindmostanáig: hogy egy városban nemcsak az emlékművek és a nevezetes középületek az érdekesek – sőt: azok a legkevésbé –, hanem sokkal érdemesebb felszegett fejjel járni, és úgy kutatni az apró, izgalmas részletek után.

A Két egér kalandjai című sorozat ezen, legfrissebb darabja nem kevesebbet ígér, mint hogy olyan titkokról lebbenti fel a fátylat, amelyek itt vannak ugyan mindünk orra előtt, mégsem ismerjük őket. Tudták például, melyik a leggyakrabban előforduló állat a pesti utcán? Hát az oroszlán. Példányai ott hevernek a Lánchídon, őrt állnak a Budavári Palota főbejárata mellett, morcoskodnak a záróköveken és a kopogtatókon, bután köpik a vizet a Vörösmarty téri kúton. Mátyás királyunk egyikükön pihenteti a lábát a Hilton szálló oldalában, a bautzeni emlék másolatán, egy szemfüles egér pedig még egy majomképű oroszlánra is felfigyelhet a Szentháromság téren.

S ha mindez nem volna elég, az alkotók sorra veszik a griffeket, medvéket, pávákat és sárkányokat is. Tesznek egyegy kitérőt az angyalok és más házoltalmazók világába, mi több, olyan különlegességeket is megmutatnak, mint – tegye fel a kezét, aki tudott róla! –Budapest egyetlen patkósorrú denevére, homokkőbe faragva egy angyalföldi ház oldalában. Közben pedig, szinte észrevétlenül, elmagyarázzák az építészeti alapfogalmakat, és terelgetik egy csöppet a serdületlen olvasót a gyakorlati városvédelem irányába is. Mindezt ráadásul szellemes szövegek és jópofa rajzok kíséretében, pontosan feltüntetve, hol található meg a fényképeken felsorakoztatott, megannyi érdekesség.

A Bolyongások Budapesten már a Két egér kalandjai-sorozat negyedik eleme, s habár témájában valamelyest eltér az első háromtól, amely a múzeumok világába és a képzőművészet területére kalauzolta az olvasót, a szándék íve töretlen. Míg a korábbi részek arra tanítottak, hogy a múzeum nem feltétlenül a világ legunalmasabb helye – ezt jelzi legalábbis, hogy a Múzeumi Egér és a kuzinja kitűnően érzi magát, míg felfedezi a pisszenéstelen termekben rejtőző állatokat, a különös lényeket, illetve azt, milyen izgalmasak is a festmények színei –, a mostani arra hívja föl a figyelmet, hogy maga a város sem más, mint egy kalandos, kültéri múzeum. Minden prédikáció és felemelt mutatóujjal előadott okítás nélkül egyszerűen csak jelzi, hogy miként a festmény sem puszta műtárgy, amelyhez tilos túl közel menni, úgy a ház is több, mint valami, ahol alszunk, és ahol folyton potyog a vakolat. No meg hogy tanulni úgy is lehet, hogy az ember közben jól érzi magát.

Egyszóval: felemelt fej, jegyzetfüzet, fényképezőgép. Azt persze nem ígérhetem, hogy önöknek is a mókus meg a denevér viszi majd föl az apparátot, amikor segítségre lesz szükségük, mert a nehezen megközelíthető kincseket is lefotóznák.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.