Közhelyekből katedrálist
Ha templom és Dunaújváros, akkor sok szakmabelinek ugrik be azonnal, hogy persze: Nagy Tamás híres evangélikus temploma! Amikor az M6-os felől, északról érkezünk a városba, a depó- és diszkontövezet után ez az első erős hatás: a temető túloldalán a téglaegyüttes kiragyogó vöröse, egyben kifinomult egyszerűsége, az erdélyi erődtemplomokra emlékeztető zártsága, ugyanakkor tojásalaprajzú, mindenfelé lekerekített nyugalma és konkrétan, szimbolikusan is sokszínű jelszerűsége.
Haladjunk ezután tovább a központ felé, és a lakótelepi házak között újra Erdélyben érezhetjük magunkat, csak egészen másképp. A Római és a Dózsa városrész lábánál, három út kereszteződésében épült meg ez a már-már bazilika méretű főtemplom, amely tértől és időtől függetlenül rögtön azokat az agresszív betonkolosszusokat juttatja eszünkbe, amelyekkel a román ortodox egyház kívánta jelezni ott – konkrétan és szimbolikusan is – a rendszerváltás utáni új országfoglalását. Ugyanaz a keresztcunami (díszletelemként használva agyon toronyfalaktól a kupolákig), a környezetről tudomást sem vevő pöffeszkedés, a mérettel helyettesített hagyományok, részleteiben meg persze az itt-ott hideglelősen kisstílű, „Tüzép”-anyagok. Alsó oldalához ráadásul egy plébániaépületet is hozzátapasztottak, amely természetesen sem színével, sem formájával nem passzol a nagyobb templomtesthez, hogy a magyar építészetben már amúgy is legendás, szinte „bólogatós kutya” státusra szert tevő, tetőtéri kutyaól ablakok itteni büszke sorát ne is említsem.
Bent ez később érthetővé válik ugyan, de a templom ráadásul nem a katolikusoknál hagyományossá vált hosszanti, főhajó-mellékhajó alaprajzot választotta, hanem a kupolával megfejelt centrálisat – és ez még inkább azokra a bizánci formákra emlékeztet. A főtemplom hosszúra nyúló építkezése sem ígért sok jót: háromszögletű telkét még 1992-ben, egy ingatlancsere után adta át az önkormányzat, és építészt is gyorsan választottak egy pályázaton (Oláh M. Zoltánt, a Konstruma Kft. vezető tervezőjét), de a kész épület felszentelésére végül csak több mint 16 évvel később kerülhetett sor. A lejtőbe fúrt cölöpökön áll, ezek adják belső oszlopait is, az előre gyártott beton falelemeket pedig egy bonyolult acélrácsszerkezetbe illesztették bele – az akkor készült képek szinte gótikus könnyedséget ígértek.
Hát ebből csak a hajdani karcsú, pajzs formájú ólomüvegekre hajazó, de suta kontúrú ablakok maradtak biztonságra törekvő katedrálüveggel, két év után a réz kupolasapka sem csillog, a világos falak pedig a nap erejétől, a vízlefolyásoktól gyorsan hozzászürkültek a környező lakótelepi házakhoz. Pontosabban hozzászomorodtak – és ezek után a mindenkori templomos alapkérdés (hogyan jelenjen meg a transzcendencia egy profán környezettől körülvéve, hogyan idézhető meg Isten a téren keresztül?) nagyjából értelmét veszti. Belül ugyan valóban főtemplomi a tér, és az újgótikát imitáló fémszerkezet is egyszerre fogható fel szelíd múltfüllentésnek: egy régi, innen szebbnek látszó kor, de az iparváros megidézésének is.
Hiába azonban a centrális, kupolás tér (amit az építészek gyakran – már csak a geometria szabályai miatt is – a leggazdaságosabb templomtérnek tartottak-tartanak), a függőleges fénytengely nem lesz olyan, egy fensőbbség jelenlétét sugalmazó világtengely ég és föld között, mint mondjuk Csete György templomaiban. Győzött inkább a megszokás és a liturgikus praktikum: a gyülekezet nem körbeveszi papját (akinek így hátat sem kell fordítania senkinek), hanem mindenki szemben ülve hallgatja. Ezért nem került a szószék és az úrasztala sem középre, hanem inkább előre, az apszisba. És így én sem a transzcendenciát kutatom itt, hanem azon tűnődöm, vajon miért lett főtemplomhoz méltatlan, szinte garázsajtó a bejárat, és miért háromszög alakúak a harangtornyok.