És minden házon ablakok

Emlékszem, mennyit vitatkoztunk arról, hogy vezet-e út a Bob hercegtől vagy a Csárdáskirálynőtől a Don Giovanniig! Vagyis, aki egyszer megmerítkezett az operett vagy a giccs más formáinak nyúlos-tapadós álvilágában, megragadhatja-e az autonóm művészet igazságait?

Jó, tudom, manapság senki sem vonhatja ki magát a végeláthatatlanul sokféle kulturális térből. Viszonylag kényelmesen megvannak egyetlen emberben is az egymásnak ellentmondó esztétikai hatások befogadására alkalmas receptorok. De azért a félelem nem alaptalan: Gál Róbert Huszka Jenőről szóló könyve bizonyítja, hogy az operett látásmódja nagy hatással van arra, aki a műfajról ír. Az előszóban Szinetár Miklós panaszolja, hogy nem becsüljük meg eléggé, milyen sikere van a nagyvilágban a magyar operettnek, ami szerinte hungarikum.

Talán igaza is van ebben, függetlenül attól, hogy valaki szeretné-e vagy sem, hogy a külföld éppen ez alapján ítéljen rólunk. Az meg biztosan igaz, hogy nagy szükség volna a múlt század első fele e diadalmas műfajának társadalom- és művészetszociológiai elemzésére. De a Délibábos Hortobágyon írója ezt messze elkerüli. Ha meg is említ történelmi tényeket, a társadalomról alkotott képet mintha valamelyik tárgyalt műből emelte volna át.

A darabok lényegéről, a muzsika természetéről mintha semmit sem akarna mondani, az élettörténet leírásában pedig több a sablon, mint a Lili bárónő, a Mária főhadnagy vagy Szép juhászné librettójában. Ezt írja az első mű születésének pillanatáról: „Olvasd fel, ha éppen ehhez van kedved! – mondta kissé unottan Huszka. Martos hozzá is fogott. – Bob belépője így kezdődik: »Londonban, hej, van számos utca, És minden utcán van sarok. És minden sarkon vannak házak, És minden házon ablakok...«” – Feri, ez remek! Folytasd!”

Miközben magam elé dúdolom a művet, eszembe jut, hogy az akkor még ifjú minisztériumi hivatalnok később olyan szintén remek, de kevésbé sikeres szövegekre is írt dallamot, mint a Talpra magyar! És a Szeptember végén....

Infó:

Délibábos Hortobágyon

Huszka Jenő élete és művei Rózsavölgyi, 126 oldal + 40 oldal képmelléklet + CD

CD-melléklet

A könyvhöz CD is tartozik, amelyen például Huszka nagy szerelme Fedák Sári énekli a Londonban, hej, van számos utca és az Ott túl a rácson című dalt. Hallhatjuk még több változatban a Délibábos Hortobágyont. A lemezhez mellékelt ismertető hétoldalas összefoglalója (Reviczky Béla és Várhelyi Márton munkája) több adalékkal szolgál Huszkáról, mint maga a könyv.

Top 5

1. James Webster, George Feder: Haydn élete és művei

Rózsavölgyi. Kétszázegy éve halt meg Joseph Haydn.

2. Christoph Wolff: Johann Sebastian Bach

Park. Bach mint tudós zeneszerző.

3. Greg Brooks–Simon Lupton: Freddie Mercury élete saját szavaival

Cartaphilus. Legendák élve vagy halva-sorozat.

4. Komor Ágnes: Apám, Komor Vilmos

Balassi. Komor Vilmos, a Magyar Állami Operaház és a Filharmóniai Társaság karmestere volt.

5. Denizeau, Gérard: a zenei műfajok képes enciklopédiája

Manó Könyvek. Műformák, stílusok, szerzők.

Fedák Sári, az első Bob herceg– nadrágszerepben (Népszínház, 1902. december 20.)
Fedák Sári, az első Bob herceg– nadrágszerepben (Népszínház, 1902. december 20.)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.