Az angol festőt lenyűgözte a Parlament

A patinás Mayfair kerület egyik elegáns galériájában február végéig tekinthető meg Andrew Gifford angol festőművész budapesti retrospektívje, több mint negyven, részben kisebb, vázlatszerű, részben közel másfél méter hosszúságú vászon.

A művészt az egyik leginnovatívabb fiatal angol tájképfestőként tartják számon, aki alaposan körülnézett már a nagyvilágban. Kilenc évig élt Franciaországban, dolgozott Isztambulban és Hongkongban is. Mint ahogy a képek mellé helyezett kis piros pontokból kiderül, a rendkívül hangulatos, színgazdag olajfestmények jelentős része már gazdára is talált a fiatal művészt képviselő John Martin Galériában.

Az angol tengerparti Brightonban, illetve egy tágas, falusias dordogne-i házban élő 40 éves Gifford a Népszabadság londoni tudósítójával beszélgetve elmondta, hogy először másfél évtizeddel ezelőtt fordult meg, mindössze egy napig, Budapesten, egy összeurópai vasúti kaland részeként. Azóta egyfolytában a fejében járt, hogy vissza kellene térnie. Erre két menetben, 2008 novemberé ben és 2009 szeptemberében került sor.

Giffordot már tizenöt éve is lenyűgözte a Parlament épületének látványa, és kifejezetten azzal a céllal érkezett Budapestre, hogy azt különböző napszakokban és főleg a legváltozatosabb fényviszonyok mellett megörökítse. Az Országház-sorozat egyenes folytatása volt Andrew korábbi isztambuli tevékenységének, melynek során a mecseteket kapta le ecsetével. Budapestre érkezve nagyon tudatosan választotta ki szállását, kis keresgélés után a Bem rakparti Viktória szállodában nézett ki magának egy Dunára néző szobát, akkora erkéllyel, melyen éppen csak elfért a festőállványa.

Míg két évvel ezelőtt Isztambulban a nap a mecsetek mögött ment le, és vakító fénye előtt az ikonikus épületek elmosódó körvonalú sziluettekké váltak, addig a budai rakpartról a nap a háta mögött tette el magát holnapra. A művész elmondta, hogy az irányoknak ez a mássága rendkívül fontos kísérlet volt számára, mert azt jelentette, hogy a Parlament ragyogó fehér köve tökéletesen tükrözte a változó színeket, amint a nap áthaladt az égbolton, majd eltűnt a háttérből.

Az árnyékok külön életet éltek, előbb keresztezték a Dunát, majd felkapaszkodtak az Országház épületére, így az este készült képek mélyebb tónust kaptak, egyben érzékeltetik az idő múlását is. Novemberi útja idején természetesen nem számíthatott biztosan a napsütésre, sőt egyes képek sötétebb, komorabb megjelenése arra utal, hogy a havazás sem volt messze.

Andrew Gifford tudatosan követte Claude Monet módszerét, aki a St. Thomas kórházban elfoglalt pozíciójából készítette el különböző napszakokban és időjárási viszonyok közepette a westminsteri parlamentnek szentelt sorozatát, vagy Párizsban a Saint-Lazare pályudvart megörökítő tizenegy festményt.

Andrew a legkedvezőbb benyomásokat szerezte a magyar emberekről. Gyorsan tett szert ismerősökre, akiknek köszönhetően más látószögekből, például a Toldi Ferenc utcából a háztetők felett áttekintve is megörökíthette a Dunapartot. Bár a John Martin Galériában rendezett show a Parlamentre koncentrál, megelevenednek vízivárosi és Teréz körúti emlékek is.

A művész szívesen térne vissza Magyarországra, ezúttal azonban már nem emblematikus épületet vetne vászonra. Gifford az egyik legkevésbé vonzó észak-angliai iparvárosból, Middlesbroughból származik, így nem különösebben meglepő, hogy meglelte a rejtett szépségeket Tatabányán is. Itt kívánna legközelebb dolgozni, mert stílusára általában jellemzőbb, hogy a nem nyilvánvalóan, nem önmaguktól tetszetős városrészleteket, tájakat dolgozza fel.

Olyan helyszíneket keres, melyekből nagyobb kihívást jelent kihozni a nézőt megragadó látványt. Mindeddig meg nem valósult álma, hogy budapesti termését a hazai közönség előtt egy helyi múzeumban vagy galériában állíthassa ki.

Andrew Gifford tudatosan követte Claude Monet módszerét
Andrew Gifford tudatosan követte Claude Monet módszerét
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.