Az őrültek is érzik a válságot

Tavaly decemberben megjelent a Kretén Intelligens Humormagazin századik száma. Ami a mai lapkiadási viszonyok között akár örömteli hír is lehetne – csakhogy ez a századik felvonás egyben az utolsó is. A megszűnés roppant különös helyzetet teremtett: a Hócipőt leszámítva egyetlen épkézláb lap sem maradt a hazai mosolypiacon.

A megszűnés roppant különös helyzetet teremtett: a Hócipőt leszámítva egyetlen épkézláb lap sem maradt a hazai mosolypiacon.

Pedig amagazin rendkívül sikeresen indult: előfordult, hogy két egymást követő megjelenés között tízezerrel nőtt az eladott példányszám (ami a csúcsidőkben az ötvenezres álomhatárt is gyakran átlépte). Márpedig ez rendkívül nagy szónak számított egy olyan, abszurd humorral operáló médium esetében, amely konzervviccek helyett –többek között – kivágható konfettit kínált.

–A növekedés a 2000-es évek előtt kezdett lassulni, végül a pláza-, mobiltelefon-, elektronikusjáték- és internetkultúra elterjedésekor – a nyomtatott sajtó nagy részének sorsában osztozva – szép lassan a Kretén is kis példányszámú lappá alakult – mondja a humormagazint 15 éven át főszerkesztőként irányító Láng István.

A Kretén fennállása alatt több neves hazai karikaturistának és képregényrajzolónak adott otthont: többek között állandó lakója volt Varga „Zerge” Zoltán, Fekete Imre és az egészen különleges humorregiszterben alkotó Göndöcs Gergely is. A Pulitzer-emlékdíjas Marabu Dodó-stripjei –amelyek az utóbbi években két önálló albumot is megtöltöttek – ugyancsak itt cseperedtek fel. Külföldi alkotók munkáiból úgyszintén erős volt a felhozatal: a francia abszurd élő klasszikusának számító Marcel Gotlib és a spanyol Sergio Aragones is gyakran tiszteletét tette az „Intelligens Humormagazin” lapjain.

A Kretén egy másik érdeme, hogy rendszeresen közölt válogatásokat a Mad című kultikus amerikai humorlap – gyakran egészen őrült – anyagaiból. Jóllehet a mostani bedőlés előszelét éppen ebből az irányból lehetett a legtisztábban érezni: a Harvey Kurtzman és William Gaines által még 1952-ben létrehozott magazin szintén erősen megroggyant az utóbbi időszakban. A gyerekek számára készülő Mad Kids és a régebbi, mára gyakran legendásnak számító anyagokat újraközlő Mad Classics nyom nélkül eltűnt, a „sima” Mad pedig – bő fél évszázados sikertörténetéhez mérten egészen megalázó módon – háromhavi megjelenésre volt kénytelen átállni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.