Barenboim bűvészmutatványa

Az elmúlt napokban ismét Daniel Barenboim nevétől volt hangos a londoni zenei élet. Két évvel ezelőtt Beethoven valamennyi szonátájának maratonjával bűvölte el a Royal Festival Hall közönségét. Ezúttal, ha lehet, még nagyobb bravúrra vállalkozott. Már az is biztos siker, sőt sportteljesítmény lett volna, ha kedvenc zeneszerzője, Beethoven öt zongoraversenyének ciklusba rendezésével rukkolt volna elő. Az ötletekből kifogyhatatlan géniusz Beethovent a nagyközönség számára csekélyebb vonzerőt jelentő Schönberggel párosította össze négy estén át. A koncertekre lényegében egy évvel ezelőtt minden jegy elkelt, noha a bécsi komponista zenéje inkább kiüríteni, mint megtölteni szokta a hangversenytermeket.

A 67 éves Barenboim a Berliner Staatskapellével lépett fel, melynek a Berliner Staatsoperrel együtt „örökös vezető karnagya”, és a zongoraversenyeket értelemszerűen a billentyűk mellől dirigálta. Mint az interjúkban és a műsorfüzetben is hangsúlyozta, ha a két németajkú komponistát több mint egy század választotta is el egymástól, könnyedén összekapcsolhatók, mert „mindketten összefoglalták mindazt, ami előttük történt, és kijelölték a jövő felé vezető utat. Erre nagyon kevés zeneszerző volt képes. Rendszerint vagy az egyik, vagy a másik utat követték”.

Az első két estén Barenboim valamelyest megkönynyítette a többezres koncerttermen kívül a Royal Festival Hall előcsarnokába tömörült, az estét hatalmas vetítővászonról élvező közönség életét. A Pelléas és Mélisande, illetve a Megdicsőült éj egyaránt Schönberg XX. századfordulós romantikus, még tonális korszakában keletkezett, és kifejezetten kedves a fülnek. Ami viszont felejthetetlen élmény: Barenboim a 3. zongoraversennyel kombinált Variációk zenekarra című mű előtt hallatlanul szellemes és informatív előadásban értette meg hallgatóságával, mi az, amire figyelni kell, miben különböznek a zenei variációk a konyhaiaktól („párolt, rántott, grillezett stb. articsóka”), az egyes tételekben és hangszereken hogyan alakul ugyanaz a téma, és köti össze a Bachmotívum is a Variációkat Beethovennel, aki a 4. zongoraverseny kadenciájában használta. A legalább öt nyelven folyékonyan beszélő, nagy formátumú művész ezúttal is igazolta ritka műveltségét és verbális előadókészségét.

Daniel Barenboim zongorajátékát a szokásos ovációval fogadta a londoni közönség, melynek valószínűleg csekély töredéke ismerte fel a kritikusok által említett apróbb pontatlanságokat. Az elütésekért bőségesen kárpótolt víziója, elképesztő energiája, szenvedélye, szuggesztivitása. Számos alkalommal mondta már el, különösen legbátrabb kezdeményezésével, a Londonban két egymást követő Proms fesztiválon is fellépett West-Eastern Divan palesztin–izraeli zenekarral kapcsolatban, hogy a muzsika mindenkié, és elválaszthatatlan része az életnek. Azok a szerencsés zenerajongók, akik bejutottak koncertjei egyikére, minden túlzás nélkül emelkedett hangulatban, jobban érezve magukat hagyták el Európa egyik legjelentősebb kulturális központját, a Southbank Centre-t, remélve, Barenboim rövidesen visszatér egy újabb ellenállhatatlan zenei attrakcióval.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.