Hitchcock megmondta
A világ egyik legnehezebb rendezői feladata a színpadi dialógusokat hitelesen ábrázolni mozgóképen. Amikor Alfred Hitchcock készült a Kötél című művére, Patrick Hamilton maga akarta megírni a forgatókönyvet is, de egyszerűen nem tudott szót érteni a Hollywoodot éppen megújítani készülő brit legendával. Ami mindenkit meglepett, hogy fedélzetre hívta Hume Cronynt, aki addig csak néhány novellát és egy soha le nem forgatott forgatókönyvet jegyzett. Cronyn visszaemlékezései szerint, miközben közösen dolgoztak a dramaturgián, és már majdnem megoldottak egy-egy jelenetet, akkor Hitchcock mindig bedobott egy tréfát. – Feszültség alatt nem lehet dolgozni – jelentette ki. Talán tényleg ez a titka a jó filmdialógusoknak, mert a leggyakoribb hiba valóban a görcsösség szokott lenni. Meg kell szabadulni az oda nem illő mondatoktól, vissza kell venni a párbeszéd intenzitásából, ami a színpadon viszont elengedhetetlen.
Dyga Zsombor a most folyó Magyar Filmszemlén is vetített, és nemsokára a mozikba kerülő Köntörfalak című filmje érdekes próbálkozás. Nincs adaptált színmű, ő maga teremti meg a szövegkönyvet. Igazi kamaradarab, három karakter találkozik, ebből ered a konfliktus. Az információk folyamatos felszínre kerülésével a viszonyrendszer is folyamatosan alakul.
Ha filmes referenciákat kellene keresni, a holland Theo van Gogh Interjú című műve rokonítható (lehet, hogy többeknek a Steve Buscemi rendezte és Sienna Miller társaságában főszerepelt remake ismerősebb) vele, amelyben egy színésznő és egy újságíró intellektuális és érzelmi párbajának lehettünk tanúi.
Ugyanúgy egy étteremben indul, mint a Köntörfalak, majd egy lakásban folytatódik egyfajta szellemi-pszichikai párbajként (igaz, a Köntörfalakban Dyga bevet később egy harmadik karaktert is.). A rengeteg duma mögött meghúzó másodlagos cselekmény, ami egy igazi harc, teszi érdekessé, feszültséggel telivé. Azaz lehet, hogy már majdnem összecsapnak a hullámok, a pofon helyett egy feszültségoldó mondat, esetleg egy tréfa csattan.
Hitchcock megmondta. Így kell csinálni.
Top 5
1. Mozi – Kapitalizmus: szeretem!
Michael Moore ismét korunk rosszfiúi nyomában. És persze megint jól megmondja a magáét, ahogy mindig is szokta.
2. Mozi – Kilenc
Elképesztően erős szereposztással, elképesztő látványvilággal megtámogatott musical. A rendező Rob Marshall azonban a tipikus amerikai, ennek megfelelően nincs túl jó ízlése.
3. DVD – Julia
Erick Zonca különös, hosszú, ám kifejezetten magával ragadó thrillere. Lehet, hogy annyira jó, hogy emiatt moziba sem került?
4. DVD – Két szerető
James Gray, korunk Visconti-epigonjának legújabb műve. Hogyan kell választani a nők közül?
5. DVD – Videodrome
David Cronenberg klaszszikus horrorfilmje alantas ösztöneinkre játszó televíziókkal ismét elérhető. Köszönjük!