Kétszeresen unikum

Az Unicum illusztrációk című album egyedülálló a maga nemében. Ellentétben a reklámokhoz kapcsolódó kötetek túlnyomó többségével, középpontjában nem a heves fogyasztásra ingerlő kész hirdetések állnak, hanem a létrehozásában közreműködő (alkalmazott) grafikus: Cserkuti Dávid, a hazai reklámszcéna egyik legkeresettebb figurája.

– A kampánnyal töltött három év után úgy éreztem, megérdemelne egy összegzést a rengeteg megszületett anyag. Persze előbb ki kellett találni, mi lehet a gazdasági racionalitása egy ilyen albumnak. Írtam is egy egyoldalnyi stratégiai vázlatot, amellyel először megkerestem az italt gyártó vállalatot, majd a pozitív visszajelzés birtokában a kiadót – meséli Cserkuti.

Nehezen találja a helyét művészet és gasztronómia között
Nehezen találja a helyét művészet és gasztronómia között

A Taschen Kiadó nagy sikerű sorozata, az All-American Ads évtizedes bontásban mutatja be a tengerentúli reklámlegendákat, egészen az 1900-as évek legelejétől. Ezek a nagy lélegzetű áttekintések a különböző reklámokat végleges formájukban közlik (újra), a készítés különböző fázisaiban keletkezett anyagokat – figuraterveket, storyboardokat stb. – nem tekintik önálló, bemutatandó műveknek. Talán ebből is adódik, hogy a Képes Kiadó rendhagyó kötete alig találja a helyét a könyvesboltokban: felbukkant már a művészeti szekcióban, ajándék könyvek között, sőt még gasztronómiai jellegű munkák közé szorítva is.

– Pontosan ilyen, egy adott brandhez kapcsolódó, annak reklámillusztrációit – és azok „genezisét” – bemutató albumról csak kevésről tudok, és azok is egy-egy ismert márka vizuális kommunikációjának teljes történtét dolgozzák fel, nem pedig egy adott kampányra koncentrálnak. Az előképek inkább az egy téma köré épített filmes és képregényes albumok voltak, olyanok, mint a Star Wars, a Gyűrűk ura vagy a Conan sorozat „artworkjeit” bemutató kötetek. Mert ezek is brandek – csak éppen a kulturális termékek esetében kevésbé érzékeljük a „reklámízt”, hiszen míg a Coca-Colának fogyasztói vannak, addig mondjuk a Harry Potternek inkább rajongói –mondja Cserkuti.

Az alkotó egyébként úgy gondolja, a reklámgrafikus eleve önálló, saját minőséggel bíró mű létrehozásában gondolkodik, amely mintegy ideiglenesen „beszorul” egy reklám keretei közé. Elvben tehát nem kellene különösnek tartanunk az efféle albumok megjelenését. Persze – teszi hozzá – mindez csak akkor ér valamit, ha az adott kontextusban tökéletesen működő eredmény születik, vagyis, ha az illusztráció száz százalékig az adott koncepciót és ügyfélérdeket szolgálja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.