Polgár egy nem polgári világban
Az esetet maga Magyar Bálint jegyezte fel Bukásra ítélt siker című köny vében, melyben megírta rövid életű, 1955-től 1958-ig tartó igazgatásának történetét. Emlékezésében a színház műsorpolitikájának megújítását tartotta a legfontosabbnak, s azt, hogy újrateremtette a hatvanéves Vígszínház nagy korszakát. A Szent István körúti színház igazgatása alatt a legnépszerűbbé vált Budapesten, a látogatottság elérte a kilencvenhét százalékot. Kezdeményezte, hogy a patinás intézmény visszakapja a Vígszínház nevet, ez azonban csak 1961-ben történt meg.
A színháztörténeti munkák egy része csupán statisztikai adatokkal dolgozik, a műsortervet figyelve, a kritikai visszhangot értékelve vonja le következteté seit. A szubjektív emlékiratokban viszont mintha túlságosan nagy teret engednének a vallomástevők az egyéni tetteknek, a vonzalmaknak és az ellenszenvnek.
Magyar Bálint már említett művében nem akart ebbe a hibába esni. Tartózkodott attól, hogy személyes ellentéteit vesse papírra. Egyetlen kivételt tett annak jellemzésére, hogy milyen légkörben kellett 1956 elején dolgoznia. Megörökítette konfliktusát a színház párttitkárával, Deák Sándorral. Deák 1956. február közepén egyik este a háziszínpadon az inkvizítor, Stogumber káplán jelmezében (éppen a Szent Johanna volt műsoron) állami és pártfunkcionáriusokkal felállított vizsgálóbizottság előtt azzal vádolta a pártonkívüli igazgatót, hogy üldözi a kommunistákat. Magyar Bálint így emlékezett: „Egy idő után megunva mindazt, ami történik, s főleg hogy rajtam kívül senki észre nem veszi, mily nevetséges, hogy Deák Sándor a háziszínpadon ellenem éppúgy ágál, mint szerepe szerint Szent Johanna ellen az éppen folyó előadáson, odafordultam az egyik ismeretlen vendéghez, és tőle mint egyéntől – funkcióját nem ismertem – megkérdezem: Az elvtárs helyesnek tartja, hogy belső munkatársaim egy része »ellen« igazgatósági üléseket tart, az én mellőzésemmel? A kérdezettről kiderült, hogy Biszku Béla, a kerület párttitkára, később belügyminiszter stb. Kérdésemre nyíltan válaszolt: helytelenítette.”
(A történethez hozzátartozik, hogy már 1955. július 4-én azt jelentette a „Palotás” fedőnevű ügynök, hogy a reak ciós érzelmű színészek körében végtelenül örülnek, hogy Magyar Bálint lett a Néphadsereg Színháza igazgatója.)
Ha egy személyes szálat – az igazgatónak Szakáts Miklós színészhez fűződő kapcsolatát – Magyar Bálint életéből kiragadunk, szemléletesen érzékeltethetjük Magyar Bálint és a hatalom viszonyát. Szakáts ugyanis egy 1955. július 13-án tett bizalmas jelentés szerint Magyar Bálint baráti köréhez tartozott, s igazgatói kinevezése után mindenkinek azzal dicsekedett, hogy az lesz a színházban, amit ő akar. Furcsa, hogy az 1956 márciusában megtartott társulati ülésen – amelyen Magyar Bálint példa nélküli módon, nyilvánosan számolt be társulatának többek között arról, hogy a minisztérium milyen darabokat cenzúrázott – Szakáts nem állt ki a megtámadott direktor mellett. Sőt, amint az szavaiból kiderül, mellőzöttnek érezte magát. Hónapokkal később, 1956 októberében a színészt a Forradalmi Bizottság élén találjuk. Szakáts azonban már a forradalom kitörésének pillanatában csalódott, Magyar Bálint ugyanis ezt jegyezte fel: „A Szabad Kossuth Rádió jelentkezése után feldúltan rohant be igazgatói szobámba Szakáts Miklós, és ezt kiabálta: Hát ezért csináltuk mindezt, hogy megin’ a Major és megin’ a Gobbi?! Aztán elviharzott.”
A forradalom alaposan átrendezte A Magyar Néphadsereg Színházában az erőviszonyokat. A társulatból Szabó Sándor „disszidált”, ezzel Szakáts Miklós színészi jelentősége megnőtt. Megkapta Cyrano szerepét, melyet már korábban megígértek neki; ő lett Kreón Anouilh Antigonéjában (1957. január 19.); és főszerepet játszott Török Tamás Esperanza (1957. április 26.) című darabjában. Szakátsot azonban 1957. május 21-én letartóztatták, s a kistarcsai táborban tartották fogva.
Magyar Bálint azonnal levélben fordult a főügyészhez, Szénási Gézához, majd a szovjet városparancsnokot kereste fel személyesen, s mindenhol garanciát vállalt Szakáts Miklósért, akit 1957 márciusában első helyen terjesztett fel Jászai-díjra. Titokban anyagilag is támogatta a lefogott színészt, aki azt hitte, hogy rajongói gyűjtötték össze számára a pénzadományt.
„Hogy minek mi volt az eredménye, valójában nem tudhatom, tény, hogy kéthárom hónap után Szakáts Miklós kiszabadult az internálásból. Meglepetésemre kemény szemrehányásokkal illetett: szerinte letartóztatásakor be kellett volna zárnom a színházat, így tiltakozni lefogása ellen” – emlékezett Magyar Bálint.
– „Sajnos Szakáts Miklóssal való továbbiegyüttműködésem kissé hűvös lett, annak ellenére, hogy mindent megtettem érdekében. Amilyen váratlanul ért letartóztatása, olyan váratlan volt kiszabadulása, és úgy jöhetett vissza a színházhoz, mintha mi sem történt volna.”
Ezt követően Magyar Bálint még egy évig vezette A Magyar Néphadsereg Színházát. Aczél György tiltása ellenére bemutatta Kodolányi János Földindulás (1957. május 10.) című drámáját méghozzá Páger Antallal a főszerepben, bebizonyítva, hogy nemcsak a könnyed és szellemes Molnár Ferenc lehet vígszínházi szerző, de a súlyos mondanivalójú Kodolányi is. Színre került Osztrovszkij Erdője (1957. szeptember 27.), melyben fellépett Kiss Ferenc, akit 1944 végén a nyilas hatalom a Nemzeti Színház kormánybiztosává tett, és háborús bűneiért nyolc évet börtönben töltött. Ebben az időszakban John Patrick Teaház az augusztusi holdhoz (1957. október 24.) című vígjátékának bemutatása miatt megtámadták A Magyar Néphadsereg Színházának igazgatóját. Földes Mihály a Magyarország című lapban az olvasók szájába rágta, hogy Páger Antal hiába beszél szerepe szerint a japán és az amerikai megszállókról – a szovjetekre érti, hogy miként kell ellenállni a betolakodóknak. A cikk írója azonban nem vádolt, nem fenyegetőzött, csak a szellőztetés fontosságát emlegette.
A színháztörténeti kutatások eddig nem számoltak, nem számolhattak azzal a forráscsoporttal, melyet az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára őriz. Ezekben az iratokban olyan jellegű feljegyzések olvashatók, melyeket aligha rögzítettek levelek, akták, emlékezések. Ezekből az iratokból tudjuk, hogy Szakáts Miklós Cyránó [sic!] álnéven jelentéseket adott, s ezért védelmezett személlyé vált. Megdöbbentő módon tanúskodik erről az egyik jelentésen a rendőrtiszt összegzése: „Az ügynököt durva támadás éri ellenforradalmi magatartása miatt. […] Ezt nem tartom helyesnek, jóvolna [sic!] megakadályozni.” Ettől kezdve Szakáts nagy energiával, szenvedélyességgel, baloldali elkötelezettséggel azonosult új szerepével. Az egész magyar színházi életről írt jelentéseket. Reformokon dolgozott. Szerepzavarba került. 1957. szeptember 6-án saját néven tett vallomásában még azt mondta, hogy „Magyar Bálint szakmailag igen alkalmas a színház vezetésére”, ám 1957. október 28-án Cyránóként már így írt: „Magyar Bálint igazgatásában az elmúlt színházi évad kezdetétől egyre fokozottabb ellenséges befolyások és törekvések jelentkeztek. Azt is hangsúlyozta, hogy A Magyar Néphadsereg Színházának legfőbb törekvése, hogy ellenzéki színházzá váljon. A társulatban így beszéltek: „miután a magyar írók megtették a magukét, most pedig akcióképtelenek, a színészeken a sor”.
A jelentésekből is kirajzolódik a pártonkívüli polgár, a klasszikus színigazgató rajza. Autonóm és szakszerű műsorpolitika, színészközpontú színházvezetés, magas látogatottság. Egy 1958 tavaszi közvélemény-kutatás szerint övé a legjobbnak tartott színház, a tíz legnépszerűbbnek tartott színész közül pedig öt az ő társulatában játszik. Igazgatásának harmadik évében az éves állami támogatás több mint felét visszafizeti az államkasszába. Szolgálati gépkocsiját visszaküldi a minisztériumba. Stúdiószínházat kér, hogy a következő évben anyagilag is önálló legyen a színház. Független, megbecsült személyiség. Nem csoda, hogy mennie kell. Villamoskalauznak jelentkezik – felveszik. De végül nem engedik munkába állni. Valóban, hogyan is nézett volna ki a „bezzegszínház” sikerigazgatója kalauzként a Szent István körúton?
Egy évtized múlva, 1969. március 14-én Karinthy Ferenc ezt jegyezte fel Naplójában: „Találkoztam Magyar Bálinttal. Kábé az egyetlen ember az országban, aki alkalmas volna színházi vezetésre. Imádja, ért hozzá, jó szervező, óriási gyakorlata van. Talán ezért nem engedik a közelébe sem.”
Magyar Bálint
Budapesten született 1910. január 24-én.
A Pázmány Péter Tudományegyetemen 1931-ben szerzett bölcsészdoktori oklevelet.
Pályáját gyakornokként a Nemzeti Színházban kezdte.
1941-től az Operaház titkára, 1945–1955 között a Nemzeti Színház főtitkára volt.
1955-ben kinevezték A Magyar Néphadsereg Színháza (Vígszínház) élére.
1958-tól 1970-ig, nyugdíjba vonulásáig a Filmtudományi Intézet tudományos főmunkatársa.
Az irodalomtudományok kandidátusa (1964).
Budapesten hunyt el 1992. január 16-án.
num_article=517821|num_paragraph=0|num_seq=0|num_picture=212681|txt_caption=Szakáts Miklós (András), Pándy Lajos (Péter), Magyar Bálint, Szatmári István (Péter), Ajtay Andor (Apa), Bulla Elma (Anya), Dávid Mihály (Nagypapa), Kautzky József (Kornél), Fehéregyházi Tibor (Tóni), Bitskey Tibor (Gyurka).
Karel Čapek: Fiaim. A M|txt_author=|txt_source=|txt_align=left|num_width=330|num_ratio=| nol_oldNolPicture mceBlockPasteEnd |