A szépségszint gazdasszonya

Viktoria Kyle-nak csaknem egyenes útja vezetett a budapesti ruhaipari szakközépből New York egyik legpatinásabb luxusáruházának menedzseri székébe. Az USA nyugati partját, meg persze néhány szakmai lépcsőfokot kellett közben megjárnia.

Tényleg a Bergdorf Goodmanbe mész? Tudtad, hogy ott vásárol Sarah Jessica Parker a Szex és New York tévésorozatban? – kérdezi (persze, nőnemű) ismerősöm, amikor megtudja, hová készülök. Én viszont egyetlen cent nélkül kerekedtem fel: egy fiatal magyar menedzser hívott el az Ötödik sugárúton található luxusáruházba, hogy megmutassa csillogó és illatos birodalmát, a kozmetikai osztályt. Margit Viktória – házassága óta: Viktoria Kyle – 250 fő munkájáért és évi 48 millió dolláros forgalomért felel itt, a Bergdorf Goodmanben. Az ünnepek előtti szombaton különösen nagynak tűnik a pörgés a zegzugos teremben: lecövekelek az egyik ismert márka standja előtt, rátelefonálok és rábízom, hogy ő találjon meg a vásárlók és eladók rengetegében. Pénztárcát pedig amúgy is hiába hoztam volna: van itt olyan arckrém is, amelynek egyetlen doboza 1500 dollárba (273 ezer forintba) kerül.

Ahogy az üzletház a Central Park fáira néző éttermében kiskosztümben, szolidan kifestve elmeséli élettörténetét – 17 éves kora óta él Amerikában –, az derül ki számomra: mindig olyan döntéseket hozott, amelyeket később sem bánt meg, legyen szó a Kaliforniából New Yorkba való átköltözésről vagy a divattervezés és az üzleti karrier közötti választásról. – Tizenhat évesen lettem Wimmer Éva, a világhírű magyar divattervező és magazinszerkesztő asszisztense, még a Jelky András ruhaipari technikum diákjaként. Az egyik legnagyobb élményt, a szakmában pedig az útravalómat az operaházi divatbemutatók jelentették: ezeken olyan tervezők csapataival dolgozhattam együtt, mint Emanuel Ungaro, Hanae Mori vagy Nina Ricci – mondja az eredetileg zuglói fiatalasszony, aki egy nemzetközi diákcsereprogram, a Fiatalok a Megértésért (Youth for Understanding) ösztöndíjasaként már az óceánnak ezen a partján fejezhette be a középiskolát. San Diegóban került be a neves divattervező főiskolára, a Fashion Institute of Design and Merchandisingra. De egyszer csak hiányozni kezdett az igazi nagyváros. „A laza, lötyögős Kaliforniában is van metropolis, mint a szétterült Los Angeles, ahol szintén laktam, és San Diego is milliós város, de egyik sem olyan, mint amit pesti lányként megszokhattam. Az életstílus is teljesen különböző a túlparton: ha legyalogolsz egy doboz tejért, már furcsán néznek rád, hogy vajon miért nem vezetsz?!” A Neiman Marcus üzletház érintésével átjön az Európára a kultúrában, az emigránsok tervezte épületeiben is sokkal jobban emlékeztető New Yorkba, annak „testvéréhez”, a világ egyetlen Bergdorf Goodmanjébe.

Ez a világ egyik legdrágább férfi- és női áruháza. Sokat kellett tanulnia a mély vízben: az 1899-ben alapított art deco üzletben a kozmetika mellett haute couture (egyéni divatdarabok a leghíresebb tervezőktől), pret-a-porter (kis szériában gyártott ruhaköltemények), fiatal divattervezők bemutatkozó alkotásai, étterem, fodrászat, esküvői szalon és több száz oldalas magazin is várja a vevőket. „Nem az árainkban van a különbség, hanem a személyre szabott szolgáltatásokban: Bill Gates például stílustanácsadónkkal tervezi meg mindenét, a hajviseletétől kezdve az utolsó gombján át az illatáig”. Kliensei többsége nemzedékek óta jár a Bergdorfba rendszeresen. Születésnapi bulik, fogadások előtt is beugranak egy-egy sminkre. Megfordult már a kozmetikai osztályon Britney Spears, akit Viktória fel se ismert, annyira „kráteres” volt a bőre, és Tom Hanks a feleségével, de „neki is becsületesen végig kellett ülnie az asszony vásárlását, ölében a nő táskájával, mint bármely más férjnek”. Tudni kell kezelni a helyzeteket: a többnyire nyugodt Viktóriánál is kiverte a biztosítékot, amikor egy nő az osztály ruha­tárába adta be a kutyáját, az meg a perzsaszőnyegre vizelt, de az sem volt mindennapi eset, amikor a vendég a kozmetikai kezelése idejére egy sminkeslány kezébe nyomta a kisbabáját. Sokszor korán reggel kell kinyitnia a boltot különleges látogatók, például egy olajsejk és feleségei számára, máskor meg esti divatbemutatókra marad a házban, vagy Madonna legújabb kabbalista gyerekkönyv­bemutató partijára varázsolja át az osztályt alkalmi fogadóhellyé.

Egyszer talán az egész „ékszerdobozt” is vezetheti majd, ha itt marad – veti fel.

Szokott­e kocogni a Central Parkban? – kérdezem. – Igen, de nem annyit, mintamikor idejöttem, és nem is tudom, anynyira jó­e, mint a Vajdahunyad várát látni a Városligetben – köszön vissza még az emlékekben Magyarország, ahonnan, mint mondja, nem valami elől menekülve jött el, csak a kalandvágy – majd a szerelem – hívó szavának engedett. Ma már Manhattan az otthona, de nem zárja ki, hogy viszszatér Európába.

Amerikában alapvető, hogy mindent a szép oldaláról nézzünk. A Bergdorf Goodman kozmetikai osztályán óriási lesz a kontraszt, amint a csillogó­villogó üzlettérből az ajtók mögé, a vásárlók szeme elől gondosan eldugott raktárba, a barna kartondobozok és a festetlen falak közé megyünk át. – Itt biztosan nem fogunk fotózni – mondja. A liftben ezt a gombot kell megnyomni, ha Margit Viktória illatos birodalmába jövünk: BL. „Basement Level, vagyis szuterén. De mi úgy mondjuk: Beauty Level, azaz szépségszint. Mindjárt másképp hangzik.”

Sokszor korán reggel kell kinyitnia a boltot különleges látogatók, például egy olajsejk és feleségei számára
Sokszor korán reggel kell kinyitnia a boltot különleges látogatók, például egy olajsejk és feleségei számára
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.