Éljen a halál!

1980-ban, amikor a Madách Színház bemutatta Szirtes Tamás rendezésében, Brian Clark darabja, a Mégis, kinek az élete? két érdekességgel is szolgált. Újdonság volt az eutanázia témája, az meg bravúrnak számított, hogy Huszti Péternek ágyban fekve, csak a fejét mozgatva kellett eljátszania a főszerepet. Azóta a halálhoz való jog kérdéséről nálunk is sok szó esett, anélkül persze, hogy a megoldáshoz igazán közelebb jutottunk volna, és a színjátszást is próbálták hol túlmozgással, hol mozdulatlansággal megváltani.

Clark igazi bravúrja azonban az volt, hogy e súlyos, bonyolult és komor témáról sikerült jól megcsinált, szórakoztató darabot írnia, látszólag mélyen intellektuális, fontos kérdésen rágódva mulattatnia a publikumot, amihez nyilván a korszellem változása, a fekete humor iránti fogékonyság megnövekedése is hozzájárult. Külön érdekesség, hogy a mű 1970-ben eredetileg tévéjátéknak készült, mégis 1978-as színpadi változata aratott sikert.

A sikernek persze ára van. A szerző csapdákat állít magának és a nézőnek, melyeket aztán közös akarattal kerülgethetnek. Mielőtt kiderülne a mű tulajdonképpeni tárgya, a mozdulatlanságra kárhoztatott, ám éles elméjű beteg morbid öniróniával, szánalmas állapota fölötti viccelődéssel bosszantja ápolóit és szórakoztatja a közönséget, megnyeri annak feltétlen jóindulatát. Aztán e kissé sötét, ám mégis pezsgő vigasságból kívánna a halálba menekülni, és elszánt harcba kezd a tulajdon teste fölötti önrendelkezésért az őt mindenképpen életben tartani szándékozó főorvossal. Neki kell drukkolnunk, hiszen szeretjük, ám ezzel a halálát is kell kívánnunk. Éljen a halál! Végül bíró dönt: a meghalni vágyó pácienst normálisnak nyilvánítja, így az, ha akar, meghalhat. A szerző azonban megkegyelmez – no nem hősének, hanem a kelepcébe csalt nézőnek: nem kell levonnunk a kegyetlen konzekvenciát, a lényegi kérdés nyitva marad: az egészségügyi apparátus megszünteti ugyan élethosszabbító működését, de készenlétben marad, a haldokló bármikor meggondolhatja magát. Mindenki olyan végben bízhat, amilyen ízlésének, személyiségének, pillanatnyi lelkiállapotának megfelel.

A Centrál Színház előadása Puskás Tamás rendezésében nem kerüli el a csapdákat. Azon kívül, hogy Szabolcs János díszlete és Kesserű Andrea jelmezei révén korunkba helyezi az előadást, csak közhelyek és túlzások tűnnek fel. Rudolf Péter ugyan megtalálja az egyensúlyt a keserű vidorság és a valódi kétségbeesés között, ami elegendő a közönség folyamatos szórakoztatásához, ahhoz azonban kevés, hogy a fölöttébb eleven, a puszta szellemével mindent mozgásban tartó főszereplő halálvágyát hitelesítse. Inkább mintha csak a harc kedvéért harcolna. Az őt mindenképpen életben tartani kívánó főorvos viszont Bálint András alakításában szinte az utolsó pillanatig maga a bürokratikus sátán, akit kizárólag a saját szakmai sikere érdekel. Csak az utolsó gesztusában alakul mégis rendes emberré, ami kissé olcsó poén.

A mellékszereplők közül csak Borbás Gabi acélszívű főnővére és Schmied Zoltán játékos lelkületű segédápolója villant meg egyéni vonásokat. Simon Kornél ügyvédje puszta lelkiismeret, Nagy-Kálózy Eszter jó szándékú orvosnője egyszerűen fakó, Oroszlán Szonja nővértanulóként szokványos fiatal lánynak igyekszik látszani, Papp János bírója tömény tekintélykoncentrátum. Nyertes Zsuzsa szociális munkásából csöpög a negéd, Kovács Vandának meg köze sincs egy nagy gyakorlattal bíró, tekintélyes pszichiáterhez.

Oroszlán Szonja és Rudolf Péter
Oroszlán Szonja és Rudolf Péter
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.