A duma apostolai

Végigjártatta szemét a Madách tér boltívein: megvolt a Leonardóéra rímelő háttér. Már látta is előtte a hosszú asztalt meg az apostolokat Jézussal.

A Dumaszínház tagjai ülnek az asztalnál éppen úgy, ahogy 511 évvel ezelőtt Leonardo da Vinci beállította Az utolsó vacsora című képéhez saját modelljeit. Ma a bankokhoz is a stand-up comedy művelői csábítják a hitelfelvevőket. Márpedig akik a reklámot csinálják, tudják, milyen műfajra vevő a nép, mi van éppen divatban, mi az, amit semmiképpen sem mulaszt el a trendekre érzékeny polgár. S éppenséggel azt gondolom, nincs ember, esemény, gondolat, semmi, amit védeni kellene a kifigurázástól.

Mégis azt kérdezem magamtól: miért éppen ők? Eddig valahogy azt éreztem, úgy honosítanak meg nálunk egy amerikai műfajt, hogy közben elfelejtenek olyan honi elődöket, mint Alfonzó, Hofi vagy Sándor György (nagyon öregeknek: Strigula). S közben elfelejtkeznek arról is, hogy a közönség nevettetése csak elengedhetetlen eszköz: mondani is kell valamit.

De azután megnézem a képeket, és látom, nem róluk szólnak. Merjás Georgij, az orosz-magyar fotós megállhatott egyszer a Godot kávéház előtt, és végigjártatta szemét a Madách tér boltívein: megvolt a Leonardóéra rímelő háttér. Már látta is előtte a hosszú asztalt meg az apostolokat Jézussal.

Meg azt, hogy miközben minden ugyanolyan – a szellemi vezető köré gyűlő hívekárulók személyisége mit sem változott –, a külsőségek nagyon is mások ma. Vándorszínészek, orvosok, üzletemberek, pókerjátékosok és kéményseprők ülnek a székeken, és élvezik a terített asztal nyújtotta örömöt.

Övék a világ.

Kapóra jött, hogy a színházban korban-alakban megfelelő – a középen ülő Litkay Gergely állítólag éppen 33 éves – férfiak fordulnak meg. (Csakis férfiak. Azt akarjátok mondani, emberek, hogy a nők nem tudnak dumálni?!)

Rögtön volt is hol kiállítani a fotókat. A közönség pedig rajong a dumásokért, nem könnyű belépőhöz jutni. Többedszer is szívesen hallgatja a poént, amely szinte semmit sem érne az előadó hangsúlyai meg pózolása nélkül.

A képeken a póz mindig ugyanaz, de szöveg nélkül is mond valamit.

Top 5

1. Életnagyságú faszobrok Fülöp Gábor három életnagyságú emberi alakot ábrázoló faszobra január 22-ig az acb Kortárs Művészeti Galériában.

2. A Garázs Projekt 2007–2009  A Dunaújvárosban található legnagyobb magyarországi garázssor garázsvárossá és az alternatív kultúra, majd egy garázsfesztivál helyszínévé vált. Tehnica Schweiz/László Gergely & Rákosi Péter kiállításán, a kArton galériában rengeteg fotóval, tárggyal, motívummal, videóval kísérelik meg felidézni a fesztivál hangulatát.

3. Ambrus Imre festőművész munkái A kísérletező művész kiállítása a Budapest Galéria Kiállítóházában január 10-ig.

4. Más hangok, más szobák Rekonstrukciós kísérlet(ek) – a Balázs Béla Stúdió ötven éve. A BBS történetét, annak egyes periódusait, kiemelt munkáit bemutató kiállítás a Műcsarnokban.

5. Textilképek Andorka Gergely iparművész szőtt képei a Rómer Ház–Underground Klubban.

Hajdú Balázs, Bács Miklós, Magócs Dániel, Felméri Péter, Szomszéd néni Produkciós Iroda (két fő), Kovács András Péter, Csenki Attila, Kiss Ádám, Dombóvári István, Szupkay Viktor, Szöllősy-Csák Gergely, mint vándorzenészek
Hajdú Balázs, Bács Miklós, Magócs Dániel, Felméri Péter, Szomszéd néni Produkciós Iroda (két fő), Kovács András Péter, Csenki Attila, Kiss Ádám, Dombóvári István, Szupkay Viktor, Szöllősy-Csák Gergely, mint vándorzenészek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.