A pop eminenciásai

Képes behajtani a rádiós jogdíjat, optimálisan osztja be a stúdióidőt, tudja, mire van szüksége a sajtónak – ezek a jó popmenedzser ismérvei. Hamarosan bárki itthon is megtanulhatja a szakmát, elindul ugyanis az első popmenedzserképzés.

– Az angolszász országokban afiatalok „belenőnek” a zene világába, máshol azonban mindezt meg kell tanulni. Európa más országaiban már évek óta oktatják a popkultúrát és a popzenét, a zeneipar működését. Itthon azonban a legtöbb, ezen a területen tevékenykedő szakmabeli hiányos ismeretekkel rendelkezik, és amit tud, azt is a saját kárán kellett megtanulnia – mondja Réz György, a Majdnem Híres popmenedzser-tanfolyam egyik kidolgozója és vezetője.

Ha megalakul egy zenekar, már a negyedik-ötödik koncertnél kiderül: szükség van valakire, aki felkutatja a fellépési lehetőségeket, tárgyal a gázsiról, kapcsolatot teremt a médiával. Általában a zenekar egyik tagja, vagy egy-egy családtag, rajongó végzi ezeket a feladatokat, menet közben tanulva meg a szakmát vagy legalábbis egy részét. Mert gyakran megesik, hogy hiába jó a zene, nem érik el a kívánt eredményt – senki sem gondoskodott a színpadképről, technikai gondok adódtak a koncerteken, vagy épp nem jutott el az együttes híre az emberekhez. Ezenkívül a popszakmában dolgozó koncert- és fesztiválszervezők, PR-osok, újságírók számára is fontos lenne, hogy átlássák a zeneipar működését. Réz szerint a minden területre jellemző hiányosságok odavezetnek, hogy a szakma nem tud megújulni. Ezért gondoltak néhányan arra, hogy az elmúlt években szerzett tapasztalataikra alapozva elindítják a képzést, amely az első ilyen típusú akkreditált (vagyis az Országos Képzési Jegyzékben szereplő) tanfolyam lesz. A jelentkezőknek két félév alatt a könnyűzene-történet mellett elsősorban zeneipari ismereteket tanítanak. Megtanulhatják például, hogyan hajtsák be a rádiós játszások után járó jogdíjakat, hogyan tárgyaljanak CD-gyárral, miként használják fel optimálisan a drágán mért stúdióidőt, mire figyeljenek turnészervezéskor, mi kell ahhoz, hogy használható sajtóanyagot állítsanak össze, vagy melyek a követelmények egy nemzetközi koncertszervező cégnél.

S hogy a jó menedzser szó szerint aranyat ér, íme néhány példa. Már Elvis Presley mellett ott állt Tom Parker, vagyis „Parker ezredes”, aki minden lehetőséget kihasznált, hogy a sztár mítoszát építse. 1958 után felismerve, hogy a lázadók ideje lejárt, ő alakította át a rock and rollos lázadó Elvist családi sztárrá. A Beatles ügyeit Brian Epstein menedzser vitte a vállán, ő volt az, aki átöltöztette a négyest motoros bőrcuccokból nyakkendőbe és zakóba, hogy jobban fogyaszthatóak legyenek a média számára. A Sex Pistols és velük a punk is egy menedzsernek köszönheti születését: Malcolm McClaren irányította azokat a botrányokat, amelyek hihetetlen mértékű ingyenes sajtómegjelenést biztosítottak, így téve rövid idő alatt páratlanul ismertté a zenekart.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.