Dan Brown, a karácsonyi csodafegyver
A hagyományosan az éves könyvforgalom 20-25 százalékát hozó karácsonyi vásár finiséhez érve a szakma bevetette a "csodafegyvert": megjelent magyarul Dan Brown legújabb regénye, Az elveszett jelkép (Gabo), amely már előjegyzésben több ezer példányban elkelt. Ezzel A Da Vinci-kód szerzőjének új műve a sikerlisták élére került. Ha még egy új Harry Pottert is ki lehetne hozni... Sajnos, nem lehet. Bestsellerekből viszont van bőven, a hazai szerzők között tarolnak a hölgyek.
A toplistákra ugrott Rácz Zsuzsa, Fejős Éva, és az Ulpius Ház sikert remél Vass Virág, Karafiáth Orsolya köteteitől is. Az élbolyban Müller Péter Gondviselés című könyve és Debreczeni József újabb látlelete Orbán Viktorról Arcmás címen. De az igazi sztárszerző Stephenie Meyer. A különféle vámpírkiadványok konjunktúrája a könyveseket is meglepte. Több kiadó ezekkel próbál üzletet csinálni, ami annyit tesz: pótolni a forgalomkiesést. Mert kevesebbet vásárolnak.
A magas irodalom megjelentetésére szakosodott műhelyek azonban nem kísérletezhetnek vámpírokkal. Vagy visszafogják az új művek számát, mint például a Jelenkor, ahol csupán egy Heller Ágnes-interjú és a friss Füst Milán-díjas Schein Gábor regénye került a karácsonyi újdonságok közé, vagy - a tőkeerősebbek - megpróbálják átvészelni a piaci apályt.
A Líra Könyv Zrt. kiadói zászlóshajójának számító Magvető az idén többek között Térey János drámáit, Szálinger Balázs verseit, Krasznahorkai László kisregényét, Cserna Szabó András esszéit, Rakovszky Zsuzsa novelláit, Tóth Krisztina publicisztikáit jelenteti meg. Kolosi Tamás elnök-vezérigazgató megjegyzi, öt százalékkal csökkent az idén a Magvető forgalma. Ami a saját bolti eladásokat illeti, az első 11 hónapban 1,9 százalékos növekedést értek el. Nagykereskedőként visszaestek a szupermarketekben és a könyváruházakban, növekedtek a kisebb boltok ellátásában. Kolosi elégedett lesz, ha a tavalyi forgalmat hozzák az idén.
A könyvpiac egészére mintegy 20 százalékos csökkenést jósol a Líra vezetője. A Librinél eredetileg 15 százalékot terveztek, de az év első hónapjai ennél jelentősebb zuhanást mutattak. A második negyedévben kezdett élénkülni a forgalom, és Walitschek Csilla ügyvezető igazgató úgy látja, ezzel sikerül 10 százalék alá nyomni a visszaesést. Leginkább a nagy értékű albumok iránt csökkent a kereslet. A Librinél is, mint a versenytársaknál általában, jelentős akciókat hirdettek.
Az évről évre látványos növekedést elérő internetes Bookline viszont épp most csökkentette 20 százalékról 15-re kedvezményét. A cégnél már csak a forgalom 85-90 százalékát teszi ki a könyv, a többit a kozmetikumok, játékok eladása adja. Míg az utóbbi dinamikusan, az előbbi mérsékelten növekszik, de az idei 10 százalék alatti forgalomnövekedést kudarcnak ítélné Starcz Ákos vezérigazgató.
A legnagyobbnak számító Alexandra-bolthálózat vezetője, Matyi Dezső nem árulta el a forgalomcsökkenés mértékét, ami jelentős lehet. Annak ellenére, hogy a cégnél kemény költségcsökkentő intézkedéseket hoztak, az Alexandra Kiadó címszámát mintegy negyedére csökkentették, és néhány boltot feladtak (akárcsak a Librinél). A kiadásokat hizlalta három reprezentatív könyváruház megnyitása is az idén: az Alexandráé a pesti Párisi Nagyáruházban, a Librié a budai Alleéban és a Líráé Debrecenben. Ezek azonban növelhetik a karácsony előtti bevételt.
A kilátásokról borúlátóan nyilatkozik a művészeti könyveiről híres Vince Kiadó vezetője, Gál Katalin, aki a másfél száz céget tömörítő könyves egyesülés (MKKE) alelnöke is. Szerinte későn indult be a karácsonyi szezon, szűkült a könyvválaszték (főként a saját fejlesztésű, tőkeigényes művekből), és a kereskedők fizetési késedelme - az "ingyen hitel" - bénítóan hat a kiadókra. Úgy tudjuk, az egyik vezető szakkönyvkiadónál, ahol harmincszázalékos zuhanást regisztrálnak, máris kritikussá vált a helyzet. Nem véletlen, hogy ezen a területen indult el a nyomtatást fölváltó internetes szövegszolgáltatás. Gál Katalin úgy véli, a körbetartozás és a már 55-60 százalékos kereskedelmi árrés padlóra küldhet műhelyeket.