Magány a hegycsúcson

Örök szabály: akkor igazán jó egy filmfesztivál, ha jó a programja, és olyan egzotikus helyszínen rendezik meg, hogy az még a vásznon is jól mutatna. Az első alkalommal megrendezett Les Arcs Európai Filmfesztivál az előbbi feltételnek korrektül megfelel, ám igazi erőssége az utóbbi kategóriában mutatkozik meg.

Les Arcs-ba, a franciaországi síparadicsomba pazar ötlet volt rendezvényt telepíteni december elejére; egyrészt, mert egy kulturális rendezvény végül is megtöltheti a hoteleket, akik pedig a városi mustrákhoz szoktak, nagyot csodálkozhatnak, hogy a több száz méter differencia van (magasságban, mert távolságban akár tíz kilométer is) a vetítési helyszínek között.

Ami a szelekciót illeti, a versenyprogram alapos és átgondolt válogatást nyújt az elmúlt év nagy fesztiválsikereiből. Szabó István zsűrielnök (a francia sajtó szerint a rendezvény húzóneve) lapunknak úgy jellemezte, hogy nagyon érdekes filmeket látott a magányról, illetve a magány előli menekülésről, mint például már a hazai mozikban is futó Észak című norvég abszurd. Ami megkülönbözteti e műveket egymástól, Szabó szerint az az, hogy van-e a rendezőnek mondanivalója. Ma már mindenki képes filmet készíteni akár otthoni körülmények között is. A legtöbben azonban elvesznek a technikában, élvezik, hogy öncélúan beszélnek a nagyvilágba.

Az, hogy Les Arcs különböző magasságain, sípályáin és szaunáiban különösen nagy volt a magyar filmszakma jeles képviselőinek egy négyzetméterre jutó száma, a Magyar fókusz című különleges válogatásnak, illetve a szintén a rendezvény keretein belül megrendezett koprodukciós falu workshopjainak volt köszönhető. Szabó István retrospektív sorozata mellett az például az utóbbi évek számos nagy fesztiválsikerét bemutatták, mint például Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című drámáját vagy Kenyeres Bálint három etűdjét. De érkeztek producerek is (Muhi András, Pusztai Ferenc és Angelusz Iván), akik az épp formálódó filmterveikhez kerestek koprodukciós partnereket.

A szakmai beszélgetéseken gyakran felvetődtek a magyarországi filmfinaszírozás tényei és kérdései. A filmtörvény által garantált adókedvezmények előnyein túl az is, hogy a mostanában alakuló vidéki filmalapok vajon rendelkeznek-e majd valaha akkora tőkével, hogy konkrét pénzosztóként lépjenek fel - mint ahogy azt számos európai országban teszik.

Egymillió forintos pénzjutalommal járó díjat kapott Les Arcs-ban Mundruczó Kornél állandó alkotótársa, Petrányi Viktória producer. Az Allianz a magyar filmért elnevezésű elismerés most, első alkalommal - ahogy Hegyi Gábor, az Allianz Bank igazgatója fogalmaz - szubjektív, de példamutató döntés nyomán született meg. A jövőben szakmai grémium fog dönteni róla, és a Magyar Filmszemlén fogják kiosztani.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.