Ígéret maradt

Ifj. Alexandre Dumas: A kaméliás hölgy. Gárdonyi Géza Színház. Eger

Pedig a kezdet biztató. Az ötletek külön-külön talán nem, de együtt ígéretesek. Almási-Tóth András átirata szerint egy filmrendező vallatja a túlélőket a fiatalon meghalt prostituált tragikus sorsáról, amit a koreográfus-rendező, Barta Dóra elgondolása szerinti táncok kísérnek. Tíz percig, talán negyedóráig még a gyanakvó néző is azt hiheti, hogy az emlékmozaikok leleplező tárgyszerűsége és a tánc érzéki-ironikus kettőse tükrében A kaméliás hölgy regényből, színdarabból, operából, filmről jól ismert érzelgős története izgalmas új fényben fog megjelenni. Az első percekben nemcsak az elgondolás látszik érdekesnek, de a játék is reményeket kelt. Cziegler Balázs díszlete szögletes fekete térrel jelzi a gyászt, Kaszás Gergő könyörtelen filmesként kérdezi ki a tanúkat. Az idősebb Duvalt belső szigorral alakító Safranek Károly egy lejtőn lefelé csúszva vall, Tunyogi Péter az öreg Mauriac herceg szerepében hol peckesen, hol roggyantott térddel ide-oda rohanva, leleplező komikummal beszéli el viszonyát a tüdőbeteg kurtizánnal, aki halott lányára emlékezteti.

Aztán a fekete falak fölemelkednek, helyükön élénk, világoszöld kulissza marad, és elkezdődik a történet. A hagyományos, történetmesélős színház szabályai szerint. Az átíró mintha nemigen tudta volna eldönteni, mit is akar kezdeni a régi történettel. Az érzelgősségből visszavesz, ám nem nyújt helyette lényeges felismeréseket, semmi újat nem tud mondani a szomorú esetről, pláne nem olyat, ami kimondottan nekünk, XXI. századi embereknek szólna.

Barta Dóra táncokkal dúsítja az előadást. A főszereplőket meg is kettőzi, Lázár Eszter és Csere Zoltán ad elő kortárs táncot Járó Zsuzsanna és Ötvös András helyett, az övékhez hasonló ruhában - nyilván a félreértések elkerülése végett. Az eljátszott és eltáncolt jelenetek többnyire mechanikusan váltakoznak, amit elmondanak, azt utána eltáncolják. Ezen nem sokat segítenek azok a próbálkozások, amikor színészek és táncosok partnert cserélnek, meg amikor a színészek mutatnak be mozgásszínházi elemeket. Szöveg és tánc különböző dolgokról, eltérő stílusban beszél, anélkül hogy kiegészítenék egymást. A koreográfia tudatmélyi traumákról hozna hírt talán, bár némelyik táncos, köztük a halált megjelenítő Túri Lajos, inkább vicces, mintsem tartalmasan komikus jelmezt, maszkot visel. Prózai rendezőként Barta Dóra nem tudja színpadi eszközökkel pótolni az átiratból hiányzó határozott elgondolást. A főszereplők tanácstalannak látszanak, hogy miképpen is kellene vélekedniük ezekről a XIX. századi alakokról, mit tudnának róluk ma nekünk mondani. Járó Zsuzsanna túléretten szomorkás Marguerite, Ötvös András gyermekien rajongó Armand. Saárossy Kinga éppoly bölcs komolysággal visel a fején egy cipőt, mint Prudence közhelyes szerepét. Vajda Milán becsülettel pattog sértett Varville grófként.

A játék vége felé ismét fölbukkan a filmrendező - közben Kaszás Gergő Gaston kicsiségében is csaknem fölösleges szerepét játssza el -, ám már nem dokumentumokat gyűjt, hanem játékfilmet rendez, a halál jelenetét állítja be, miközben nekrofil vágyakozás gyúl benne a haldokló nő iránt. Később Ötvös András a nézőtéren át késve érkezik Armand messzi útjáról, és bizonygatja, hogy időben jött, s a lány valójában a karjai közt halt meg. Ennyi maradt az első percek gazdag ígéreteiből. Lapos tréfálkozás.

Kaszás Gergő, Járó Zsuzsa és Saárossy Kinga
Kaszás Gergő, Járó Zsuzsa és Saárossy Kinga
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.