A fehérre festett fekete
Bolond világ címmel március közepéig látható a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban Gerhes Gábor kiállítása. Itt most nem csak a művek újak, maga a művész is új útra lépett: a fehérvári kiruccanáson az eddig jórészt fotókkal operáló Gerhes nagyméretű installációkkal jelentkezett. Olyan közismert formákat és eszközöket használ, mint az enteriőr, a sorozat, a szemléltető ábra, a modell, az életkép, a dioráma vagy ezek illusztrációi és fotódokumentációi.
A bennünket körülvevő hétköznapi tárgyakat a megszokottól eltérő nézőpontból jeleníti meg, értelmezi újra. A tárlat egyik meghatározó alkotása a Fehérre festett fekete tárgyak: olyan afrikai és ázsiai kultikus-egzotikus, kézzel faragott tárgyaknak a bemutatása, amelyeknek az alapszíne fekete, a művésztől azonban valamennyi hófehér színt kapott. A színcsere mélyebbnek mutatja, érzékletesebbé teszi az autentikus afrikaiázsiai szobrok és az európai–amerikai lakberendezési üzletekben kapható olcsó és divatos utánzataik között meglévő szakadékot.
A Kulturális relativizmus című installáció arra a tényre épít, hogy az 1989-es romániai forradalom óta Románia nemzeti zászlója teljesen megegyezik a közép-afrikai Csádéval. Az eredeti színek helyett fekete-fehérszürkére festett lobogók azonossága arra hívja fel a figyelmet, miként relativizálódhat egy nemzet identitásának talán legféltettebb szimbóluma.
Az értelem esélye című fotográfia egy üresen maradt irodát, pontosabban a kiköltözöttek által otthagyott felesleges holmikat, kacatokat, szemetet mutatja, a Kína fegyverei című alkotás pedig olyan kínai műanyag játék pisztolyokat ábrázol, amelyeket Gerhes a maga képére formált, azaz látványosan átalakított.
Top 5
1. A Szépség alkímiája a Szépművészeti Múzeumban
A XVI. századi festőművész, Parmigianino húsz rajza felöleli pályáját és bepillantást enged páratlan grafikai életművébe.
2. Hétköznapi történetek finnekről
A (M) ilyenek a finnek? kiállításhoz kapcsolódó kamarakiállítás a finn téli háború ideje alatt Lapuában állomásozó magyar önkéntes katonák hétköznapjait mutatja be a Néprajzi Múzeumban.
3. Az én Operám
Az Operaház fotósa, Éder Vera szubjektív fotói a Közép-Európa Táncszínház Bethlen Galériában láthatók december 18-ig.
4. Arc-kép, éngond
Százötven év szobrászés festőművészeinek klasszikus és kortárs egoértelmezései a Volksbank Galériában.
5. Köztes idő: az Ad Hoc (et Nunc), a Köztes idő sorozat záró kiállítása Dorottya Galériában.