Molotov-koktélparti
Az ember ül a moziban, a szeme előtt leég egy város, felrobban a bánya, Molotov-koktélt dobnak a tankra, kigyullad két helikopter, lángra lobban a könyvtár, torkán akad a pattogatott kukorica a frásztól, mert vakító villanás kíséri a fülsiketítő detonációt: ilyenkor Krasnyánszki Gyula keze van a dologban.
A Mafilm fóti telepén megbúvó kis műhely minden zuga rejteget valami filmtörténeti kunsztot. A magyar – és a nemzetközi – filmgyártás pirotechnikai szakértője harminchat éve megállás nélkül éget, robbantgat, füstöl és burkol ködbe mindent és mindenkit, már ha a forgatókönyvírók, a rendezők, az operatőrök és nem utolsósorban az égiek is úgy akarják.
A Hellboy II., a Szabadság, Szerelem, a Taxidermia, a München, a Sorstalanság, a Max és az I Spy – hogy csak az ebben az évezredben forgatott filmjeit említsük – speciális effektjeinek 54 éves nagymestere munkás életét a filmgyárban kezdte, és nem tervez pályamódosítást a jövőben sem.
A mozigyár 23 hektáros területének és négyezer négyzetméternyi stúdiójának nincs olyan talpalatnyi földje, amelyhez ne fűződne személyes élménye, ahogy kevés olyan filmsztár akad a hollywoodi vásznon, kinek neve alatt hosszabb lenne a filmográfia az övénél, ráadásul sokuk csúfos halált is halt magyar földön – áldásos közreműködésével.
A régi idők mozijának megannyi kis titka nem merül ki a gyújtogatásban, robbantgatásban, a kedvünkért előrámolt és beélesített kellékek nálunk is megteszik hatásukat: villan a „magnéziumfény” a (múlt) századeleji fényképezőaparát üzemeltetése során, táncolnak is a karikák percekig a szemünk előtt. Még akkor is, amikor már a külső helyszíneken járunk, ahol a novemberi langymeleg déli napsütés ellenére terjedelmes, „made by Krasnyánszki” hófoltra bukkanunk, és a szemléletes előadásmódnak köszönhetően mindenki látja maga előtt a hajdanvolt forgatási csendéletet: a gatyarohasztó melegben atlétára vetkezett stáb előtt, a virtuális mínusz húszban, hóviharban menetelnek a fagyosan vacogó foglyok és katonák…
Aztán, csak a poén – és a fotó – kedvéért Gyula mégiscsak felgyújt egy tankot, bemutat egy szétlövésre, vagy ha úgy hozza a szkript, főbe kólintásra szánt hajszálvékony műanyagból öntött pezsgőspalackot, és indulunk haza.
De megesküszünk rá: ide még visszajövünk.
Legkésőbb a jövő héten…
Top 3
1. Kit West (Oscar-díjas): együtt dolgoztak 1974-ben a Szerelem és halál forgatásán.
2. Paul J. Lombardi: Az Apokalipszis most rendezői változata (együtt dolgoztak benne) és a Keresztapa miatt.
3. Derek Meddings: A Hudson Hawk (Egy mestertolvaj aranyat ér) forgatásán a főnöke volt.