Jól bánnak Bánkkal

Charles Manson ma rock and rollban utazik, a vastag szemüveg nyilván csak a szigorú inkognitó. Minket viszont nem téveszt meg a Ramirez Brothers egyik tagjának nyakában lógó gitár, és a méltatlanul hangosan üvöltő soundcheck sem: gyilkos este következik. Slam poetry és Ramirez Brothers - a Bánkitó Extra Special Weekend első estéje a Sirályban.

A lenti színházteremben az izraeli Ramirez Brothers lövi be a hangcuccot estére. Az első blikkre tehát Mansonnak tűnő gitáros és a többi Ramirezek hangjaiból nem nagyon akar összeállni semmi emberi. De a hírlapíró türelmes és tapasztalt ember, pontosan érzi, mi a különbség a főződühben úszó konyhában szerteszét heverő hozzávalók látványa, és a később felszolgált, kiválóan tálalt fogás között. Egyébként is: a haza legemberibb fesztiváljának, a földrajzi okok miatt Bánkitóra keresztelt többnapos szertelen nyári együttlétnek szentelt őszi megemlékező hétvége kezdődik el nemsokára. Aki odament a nyáron, jó eséllyel megcsapta, ami az egyéb, nagyobb fesztiválokból már réges-rég kiveszett, mert kiveszejtették a multik, az ostoba szponzorok és a tömeg: Bánkon még tapintható volt a családias hangulat.

A családi fényképalbumot pedig nem köpködi tele az ember. Szerencsére nem is kell.

Kilenc előtt nem sokkal elkezdődik az első esti programpont: TG, a Kőlevesben rendezett slamestek állandó részvevője nyitja meg az Őszi Slam Show-t, "szokásosan" intenzív és székhez szegező modorában. (A slam egyfajta performance-költészet.) Szintén a felvezetés jegyében aztán Újonc és Saiid, az Akkezdet Phiai nevű hiphop-csoport tagjai mennek mikrofon elé, előbbi a recessziót elemzi nyelvi stílbravúrokkal fűszerezve, utóbbi egy képtelenül szövegezett szerződés kapcsán mélyül el a kozmológiában. Hugee, vagyis Mavrák Kati köszönti a valóban szép számban megjelenteket, majd Kálóczy Mihály jön még egy velkámverssel, utána Indiana, számos freestyle rap és slam poetry verseny győztese mondja el remek rímeit, majd a Népszabadság munkatársa is kezébe veszi kis fekete füzetét, hogy közreadja Kis fekete füzet című szerelmi melodrámáját, ez aztán a gonzó, már csak az ipari menynyiségű pszichoaktív drog hiányzik. És jönnek a többiek is sorban, Baowah például, majd a "szent őrült"-ként aposztrofált Angyal Gyula mondja el Gipsz Jakab és Jakabné félhivatalos kampánybeszédét. Ezután a budapesti slam poetry estek legfiatalabb, ám egyáltalán nem rutintalan szereplője, Kámfor is elküldi a világot a francba, amúgy nagyon helyesen, Matedon pedig egyebek mellett a fodrászhoz járás keserveit fűzi rímbe. ID, vagyis Matits István szintén világnézeti slamkölteménnyel készült, és minden szabad szájú szó, minden hangsúly a helyén, mégis megmarad a spontaneitás érzete: dejszen mi egyebet várhatnánk a nemrég rendezett Európai Slam Poetry Napok negyedik helyezettjétől, aki egyébként a műfaj egyik első hazai művelője, ugye.

Persze, hogy mikor és mivel kezdődött Magyarországon a slam poetry, arról megoszlanak a vélemények. Ahogyan például a manapság egyre menőbb stand up comedynek is vannak gyökerei a magyar humorban, gondoljunk csak Hofi, vagy mondjuk Sándor György, Fábry Sándor estjeire, úgy a slam sem kenhető teljesen az amerikaiakra: péntek este nagy ovációt vált ki egy régi, nyelvi játékokkal teletűzdelt Boncz Géza-szöveg, amit amúgy Indiana az első magyar slamalkotásként nevez meg. Tudják, azt, amelyik úgy kezdődik, hogy "1938, Moszkva. Sztállingózik a hó. Az ellenség megfújja a gyári szirénát - holnap közösen újat vesznek (...)"

Hát így. A performanszok közben végig Krajcnak a direkt erre az estére, az előadók költeményei alá komponált-válogatott vizuálremekei vetítődnek a vászonra, Csernák Zoltán Samu meg billentyűzik, főleg a már említett TG, később a hozzá énekhangilag csatlakozó Mavrák Kati dolgai alá.

A slam után aztán helyreáll az est kezdetén még törékenynek ítélt világrend: a Ramirez Brothers a korábbi tapasztalatoknak ellentmondva hatalmas funkhangulatot kreál a semmiből, utánuk a pesti underground két csalhatatlan ízlésű szereplője, Dizkomasters és Mr. Stu vonul a lemezjátszók mögé. Hajnalban indulunk haza, tisztuljon a fej, közben a Két Szerecsen elé hívunk taxit, a legolcsóbbat, 150 forint per kilométer. Megcsodálunk egy, a Nagymező utcában kifeszített home made lázadó feliratot: "lelkiismereti kérdésben többségi elvnek helye nincs". A Lánchídon suhanva eszünkbe jut erről a Bánkitó megint, mint a többségi elv üdvözlendő és megtestesült szemen köpése. És ettől még inkább megnyugszunk.

TG szokásos intenzív modorával és billentyűsével, Csernák Zoltán Samuval lépett fel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.