Mindent elveszíthetünk egy pillanat alatt

Van, akin nem fog az idő. Vagy csak nem engedi, hogy észrevegyük. Görgey Gábor holnap nyolcvanéves lesz. Születésnapját jövő héten kedden ünnepli egy könyvbemutatóval, melyen Alkatrészhullás című új verseskötetét, Vadászszőnyeg című regénye hangoskönyv-változatát, és egy meseregényét prezentálja a közönségnek az Allee Pláza új Libri könyvesházában.

- Valahol azt olvastam, hogy Görgey Artúr legendás életkorát, a 99. életévet célozta meg.

- Hát vannak ilyen terveim. De inkább most mással törődöm. Tudja, az ilyen kerek évforduló azon kívül, hogy boszszant, semmit nem jelent.

- Milyen tervei vannak?

- Vár egy félbemaradt Görgey Artúr-drámám és két regény. Én meghallgattam Thomas Mann tanácsát, miszerint minden nap le kell ülni az asztalhoz, és írni legalább egy oldalt, még akkor is, ha az később a szemétkosárban végzi. Ezt igyekeztem betartani, még akkor is, amikor az élet akadályozott ebben kitelepítéssel, a Rákosi Mátyás-féle munkaszolgálattal.

- Szinte nincs is olyan műfaj, amelyben ne alkotott volna.

- Egész életemben arra törekedtem, hogy sok műfajú író legyek. Annak neveltem magam. Lírával kezdtem, publicisztikával folytattam. Ez utóbbi nemcsak azért volt jó, mert elmondhattam a véleményem a világról, de kiadhattam a pillanatnyi mérgemet is. Így az aktuális bosszankodásaim nem a drámákba, versekbe tolakodtak be, nem ott képeztek idegen anyagot. Ráadásul egyik műfaj tanított meg a másikra: a tárca a novellára, a műfordítás a drámára, és így tovább. Így elértem, hogy mindent, amit meg akarok írni, az a saját műfajában szülessen meg.

- Többször nyilatkozta, hogy a színház az otthona.

Egyetemista koromban a régi, felrobbantott Nemzetiben statisztáltam, Bajor Gizi, Tőkés Anna, Somlai Artúr és hasonló óriások mellett. A színpadról tanultam meg, hogy mennyire fontos a drámában a szituáció. Mert hiába a szép, kerek mondatok, ha nincs egy forró, drámai alaphelyzet, a színész meghal. Igazából ott született meg bennem a drámaíró, a színházi ember.

- Harmincöt évig volt a régi Magyar Nemzet munkatársa, közel négy évig a Magyar Televízió művészeti vezetője, és miniszter is volt. Nem hiányzik a pezsgés, a közélet?

- Enyhén szólva, nagyon nem hiányzik. Efféle posztot vállalni írói szempontból életveszély: tévés éveim alatt egyetlen sort sem írtam. A királyi tévé fénykorának utolsó évei voltak ezek, közeledett a kereskedelmi televíziók indulása. Igyekeztem olyan kulturális arculatot kialakítani, ami vonzó lehet majd a kereskedelmi tévékkel szemben, hiszen ők kultúrával nem is nagyon akartak foglalkozni. Ez lett volna a közszolgálatiság igazi értelme. A távozásom után minden hamar széthullott. Ma megint ott tartunk, hogy nagy szükség volna egy kulturális televízióra.

- Teljesen visszavonult?

- Elismerem az író jogát az elefántcsonttoronyhoz, de én nem vagyok híve a félrehúzódásnak. A politika az ország jövője, nem tehetem meg, hogy ne érdekeljen. Más kérdés, hogy a politikai kultúra mai képe több mint elszomorító. Főként nekem, aki 1989-90-et, Budapest és az akkor még főváros Bonn között pendlizve élhettem meg: itt a rendszerváltás eufóriáját, ott az egyesülés mámorát. Kár, hogy ez a felhajtóerő nem vezette el Kelet-Európát a politikai kultúra megteremtéséhez. Pedig nem túl bonyolult az angol gyep. Az a titka, hogy mindössze háromszáz évig kell öntözni. A mi gyepünk viszont csak nem akar megszületni. Pubertáskori demokráciában élünk.

- Amelyben az írók is csak statiszták...

- A kommunista diktatúra támogatta a kultúrát, hiszen ez a politikai szalonképesség névjegye volt a világ felé. A magyar írók java része ki tudta használni ezt a kulturális sznobizmust: megtanult úgy írni, hogy elmondhassa a véleményét a világról. A rendszerváltozás után már nem kellett a szabadságért írni és harcolni. Most viszont eljött az a pillanat, amikor megint küzdeni kell. A történelem feltámadó csontvázai ellen. Tudja, én elég sok mindent átéltem, de azt elképzelni sem tudtam, hogy a náci gondolkodás feltámadhat. A mai író napi feladata, hogy ezt a gondolkodást ne hagyja eluralkodni, miközben persze építheti az életművét.

- Melyik a fontosabb?

- Ezt mindenki maga dönti el. De ez most élet-halál harc. Ezt nem szabad elfelejteni. Európai létünk múlhat ezen. A jogosultságunk, hogy Európa része legyünk. Szalonképtelenné válunk a világ előtt. És akkor hiába az életmű, hiába az ország hitele: mindent elveszítünk egy pillanat alatt.

Görgey Gábor nem híve a félrehúzódásnak
Görgey Gábor
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.