Illanó apróságok

Sok vád érte már. A radikális rajongóknak túl lágy és kommersz, a popot nagykanállal fogyasztóknak viszont túl sok van benne a dzsessz fésületlenségéből. Nos, rossz hírem van a fanyalgóknak: Diana Krall a budapesti koncertjén egyértelműen bebizonyította, hogy csak egy skatulyába fér bele. A sajátjába. Abba viszont nagyon kényelmesen berendezkedett.

Jó ötlet, persze, hogy jó ötlet, hogy a sportarénát ilyenkor kvázi színháznak rendezikbe, megfelezve az ülőhelyeket. Így volt ez Tori Amossal is, csakhogy az ő zaklatottsága, szertelensége hamar kitöltötte a teret, ám a kanadai díva esetében jó ideig tarthattunk tőle, hogy ez a füstös kocsmazugba, vagy akár a nappalink homályos sarkába illő, intim, vallomásra késztető zene nem tud mit kezdeni az így is roppant méretekkel. De felesleges volt minden aggodalom, a bossa novára, vérbő dzsesszre  építő taktusok hamar feledtették, hogy hol is vagyunk, Krall közvetlensége pedig (látható örömmel mesélt az utazásáró családjáról, életéről) még inkább hozzájárult ahhoz, hogy dalról dalra zsugorodjon a csarnok, s végül már egészen közel kerüljünk hozzá. Külön öröm, hogy az új lemez anyagára építő este többször levetkőzte a szerelmes levelek hangulatát: ami a lemezről talán óvatosságból lemaradt, itt akadálytalanul törhetett elő.

Krall zongoratudása, a hosszan hömpölygő örömzene, melyben bárki kedvére szólózhat egyet, ha úgy hozza kedve, bárkit meggyőzhetett arról: nem véletlen a negyvenöt évesen is ellenállhatatlan hölgy sikere. Talán csak az, ahogy unott bájjal ejti a zongora alá a már nem kellő kottalapokat, ahogy hoszszú percre képes elnémítani a Quiet Nights utolsó taktusa után a több ezer embert, ahogy önfeledten és huncut mosolygással vezeti fel a So Nice-t, vagy ahogy már-már mulatságos, ironikus módon pörgeti fel a Sinatra-klasszikust, a Cheek To Cheeket. De ugyanúgy élt Dionne Warwick örökzöldje, a Walk on By vagy a szülőföldjét megéneklő, Case of You, vagy a feledhetetlen East Of The Sun (West Of The Moon). S mindvégig érzelmesen, de nem szentimentálisan, játékosan, de egy pillanatra sem esve ki a szerepéből.

Túl egyszerű lenne azt mondani, hogy csak ebben áll a titka: ügyesen talált rá az amúgy is kínálkozó műfajra, ügyesen használja ki a szomorú, de vonzó díva karakterét, hogy profi zenészekkel ad elő tévedhetetlen örökzöldeket, hogy dalszövegíró férje is tolja a szekeret, és hogy a többi dalt pedig már ő maga is összekanalazza valahogy. Ez mind lehet igaz, de akkor sem adja ki az egészet. Könnyen lehet, hogy a titok még ennél is egyszerűbb.

Talán csak ennyi: hisz benne. Olyannyira, hogy velünk is el tudja hitetni: az este és a zongora csalja elő leginkább belőlünk a napi rutinnal elnyomott érzelmeket. Hogy elég egy finom futam, néhány szó és megint átéljük az első vagy épp az utolsó csók ízét, búcsúzásokat, egymásra találásokat. A tudatot, hogy nincs titokzatosabb, egyszerűbb és megfejthetetlenebb dolog két ember egymásba kapaszkodó tekinteténél. Az illanó apróságoknál. És persze, igaz, néha nehéz megkülönböztetni egymástól a dalokat, ugyanaz a regiszter, ugyanaz a búsongás hatja át kicsit mindet, ám ettől még inkább megbonthatatlanná válik ez a másfél óra. Varázsláshoz túl hosszú, őszinte beszélgetéshez túl rövid. Zenéhez viszont tökéletes.

Egy varázslatos és csöndes este
Egy varázslatos és csöndes este
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.