'Skála multiplex'
A helyzet nem egyértelmű. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Filmirodájának statisztikája szerint az idei év első nyolc hónapjában 142 ezerrel nőtt hazai mozik látogatottsága, a jegyárbevétel pedig 687 millió forinttal volt több, mint 2008 azonos időszakában. A csökkenő előadásszám és a megugró átlaghelyár egyértelműen bizonyítja, hogy a "drága" multiplexek forgalma nőtt, köszönhetően elsősorban az olyan kasszasikereknek, mint a Jégkorszak 3. vagy a legutóbbi Harry Potter-darab. A többtermesek közötti harc ráadásul Budapesten igencsak kiélezett, évek óta szinte az összes piaci szereplő az erőteljes moziszék-túlkínálatra panaszkodik. Ennek fényében nem is olyan meglepő, hogy több multiplex már bezárta a kapuit a korábbi években. A már említett Cinema City két bezárást is jegyez: az óbudai Új udvarban lévőét, illetve a Csepel plázában kialakítottét - az utóbbi egyébként a cégcsoport első filmszínháza volt Európában. A legrövidebb életű viszont mindenképpen a finom ízlésű budai polgári közönségnek szánt Rózsadomb mozi volt: a Budapest Film beruházása kevesebb, mint egy évig működött.
A Cinema City Allee sikerének zálogát a helyszínben látja Moshe Greidinger. Ahogy fogalmaz, hiánypótló beruházásról van szó, mivel a főváros budai oldalának lágymányosi térségében csaknem másfél évtizede nincs, illetve nem volt - mostanáig - mozi: azóta, hogy az 1990-es évek közepén az egyetlen Bartók filmszínházat bezárták. Az Allee lesz a cégcsoport második mozija Budapesten (a másik a 23 termes, az egykori Ügető helyén létesült Aréna, amit üzletileg sikernek tartanak), egyben a 13. filmszínháza Magyarországon. E beruházással immár összesen 115 moziteremmel rendelkezik. A mintegy 3000 négyzetméter alapterületen létrehozott budai komplexum termeiben összesen 1703 mozilátogató foglalhat helyet, a legnagyobb befogadóképességűben 221, a legkisebb teremben pedig 72 néző fér el.
Arra a kérdésre, hogy vajon a néhány villamosmegállóra található Corvin Budapest Filmpalota nézőközönségére pályáznak-e, Greidinger elismerte ugyan, hogy a filmszínházak elszívnak egymástól bizonyos számú nézőt, de a szakember szerint ez egyrészt elenyésző szám, másrészt vannak még eddig nem kiaknázott lehetőségek a fővárosban. Bármilyen meglepő is, a válság éppen a kezükre játszik, mivel a mozi még mindig az egyik legolcsóbb kikapcsolódási lehetőség. Sokan a drága nyaralásokról lemondanak ugyan, de lehet, hogy épp ezért többet látogatják a filmszínházakat, mivel "senki sem szeret állandóan otthon ülni".
Hogy a szavainak nyomatékot is adjon, hangsúlyozta, hogy a Cinema City jelenleg is elemzi, hol lenne lehetséges egy újabb multiplexet építeni a fővárosban. Sőt nemcsak itthoni piaci pozícióit erősíti a CCI, hanem a kelet-közép-európai régióban is fejleszt, hiszen az Allee-beruházással párhuzamosan a Cinema City további két új multiplexet ad át még ebben a hónapban: egyet Lengyelországban, Krakkóban, egyet pedig Romániában, Bukarestben.
- Csak ideiglenesen zárt be a Kossuth mozi - mondja lapunknak Lovász Andrea, a Palace Cinemas hazai vezetője arra a kérdésünkre, hogy vajon végleg búcsút vehetünk-e az 1930-as évek elején nyílt intézménytől. A szünet oka, hogy a 4 teremben 631 székkel felszerelt filmszínház üzemeltetése veszteséges volt, nem teljesített úgy, ahogy várták, hiába próbálkoztak változatos tartalmakkal, illetve kedvezményesebb helyárakkal. Különösen az augusztusi és szeptemberi adatok voltak roszszak. Mivel a Kossuth nem volt sem art mozi, sem igazi multiplex, úgy tűnik, nem sikerült pozícionálni a piacon. Mivel azonban még bezárt állapotában is költségeket termel, jelenleg terveket készítenek a lehetséges (gazdaságos) üzemeltetési módokról, de nem zárkóznak el az ingatlan eladása elől sem.