Hogyan lesz jobb az énekóra?
Az utóbbi időben szakmai fórumokon is felmerült: meg kellene újítani a hazai ének-zene oktatást, mert a fiatalok, bár szeretnek zenét hallgatni, egyre kevésbé értik azt, nem tudnak különbséget tenni értékes és értéktelen között. Csató Mónika zeneszerző, zenepedagógus megkereste a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségét, és azt javasolta: felméréssel derítsék ki, hogy a tankönyvek, a tananyag frissítésével valóban közelebb lehetne-e vinni a gyerekekhez a tantárgyat, a 10-18 éves diákokat valóban eredményesebben lehet-e úgy tanítani, hogy a klasszikus zenével és a népzenével párhuzamba állítják a kortárs, illetve a médiában hangsúlyosabban jelenlévő értékes könnyűzenét. Első lépésként összeállított egy kérdőívet a tanárok, és egyet a diákok számára.
Az énektanároktól azt kérdezik meg, véleményük szerint mi érdekli és mi nem a diákokat, tudnak-e kottát írni-olvasni, szeretnek-e az iskolai kórusban énekelni (ha van), illetve, hogy mit javasol a pedagógus a tantárgy megújításához. A diákokat pedig arról faggatják, mihez lenne kedvük az órákon, milyen hangszeren játszanak, milyen zenét hallgatnak otthon, mennyi időt töltenek ezzel, kik a kedvenc előadóik, zeneszerzőik, mi fontos számukra a zenében, milyennek tartják azt ma, és mit gondolnak, milyen lesz a jövőben.
- Még várjuk a válaszokat, de a már visszaérkezett kérdőívek is érdekesek, jelzik az irányokat - mondja Rápli Györgyi, a szövetség elnökhelyettese, a kutatás egyik vezetője. - A gyerekek szeretnek aktívan részt venni az éneklésben, a zenélésben, és szívesen hallgatnának másféle zenéket is. Nem feltétlenül a talmi tömegkultúra előadóira kíváncsiak, sőt sokan a kortárs zenét, az ismeretlen népek muzsikáit említették. Igénylik, hogy megbeszéljék, a hallott zene mit vált ki belőlük.
A szakember szerint az lenne a legfontosabb, hogy kicsit felfrissítsék a tanárok gondolkodását, például, hogy a gyerekeknek összefüggéseket mutassanak meg az órán - még akkor is, ha csak heti egy óra áll rendelkezésükre. Ebben a kis időben is azt vegyék figyelembe, hogy nevelni kell a diákokat, nem pusztán oktatni.
Rápli Györgyi szerint akár a félév végére 2-3000 kitöltött kérdőív érkezhet vissza, és ez a mennyiség már elég lesz ahhoz, hogy az eredményeket felhasználva továbbképzéseket tartsanak a zenepedagógusoknak. Ezeken arra készítenék fel őket, hogy a mostaninál hangsúlyosabban illesszék be a tananyagba a kortárs- és a könnyűzenét.