A lajhár beelőzött

Ma már nemzetközi szinten is körvonalazódni látszik: a multiplexek játszi könnyedséggel túlélik a válságot, ami nagyrészt a 3D-s technika felfutásának köszönhető. Ez a technika egyébként az amúgy is töretlen népszerűségnek örvendő animációs műfajnak is óriási "tolóerőt" adott. Persze akit zavar a háromdimenziós megoldás, továbbra is nézheti a műveket hagyományos digitális vagy celluloid kópiáról. Azaz nem csak technikai oka van annak, hogy a rajzfilmek dübörögnek világszerte.

Például a Jégkorszak 3. - A dínók hajnala szép csendben rekordot döntött Magyarországon is: a 20th Century Fox produkciója a minden idők legnagyobb bevételeit tartalmazó filmek listáján 758,8 millió forinttal az első helyre lépett, maga mögött hagyva a Mamma Mia!-t (750,1 millió forint) és a Harry Potter és a Bölcsek Kövét (690,7 millió forint) is. A július 1-jén a mozikba került animáció egyébként több mint 628 ezer nézőt toborzott - ez kevesebb ugyan, mint a Shrek 2, vagy a már említett Harry Potter-kaland több mint egymilliós nézettsége, de világszerte a bevétel alapján rangsorolják a filmeket. A tendenciákat viszont jól jellemzi az aktuális HP-kaland, a Harry Potter és a félvér herceg "csupán" szűk félmilliós nézettsége: tehát míg a varázslótanonc szemmel láthatóan vesztett a vonzerejéből, a lajhár, a kardfogú tigris és a mamut barátságnak története egyre több embert vonz.

Az év kérdését most már úgy kell feltenni, vajon a nemrég mozikba került Pixar-produkció, a Fel! vajon meg tudja-e szorongatni a Jégkorszak
3-at, azaz melyik animáció lesz az idén a legerősebb film. A verseny nyitott, mivel csak a nyitóhétvégén több mint 45 ezer jegyet adtak el a nyugdíjas bácsi kalandtúráját feldolgozó műre. (A főhős nemes egyszerűséggel lufikat köt a házára, hogy elutazzon oda, ahová még a megboldogult feleségével vágyott, de az út végül csak álom maradt.)

Ha már szóba került a Pixar: csodák pedig igenis vannak Hollywoodban. 1986 óta létezik San Francisco külvárosában az a műhely, amelyik - nem túlzás - történelmet ír. A Pixar Animációs Stúdió előző nyolc munkájával bizonyította, hogy szinte nem tud olyan filmet készíteni, amely ne robbantana kasszát: a Toy Story 361, a Bogár élete 363, a Toy Story II. 485, a Szörny Rt. 525, a Némo nyomában 864, A hihetetlen család 631, a Verdák 461, a L'ecsó 621, a Fel! pedig világszerte 506 millió dollár jegybevételt produkált; pedig az utóbbit számos régióban csak most mutatták be. Minden idők legnagyobb álomgyári diadalmenete ez. A Pixar, úgy látszik, nem tud hibázni. Erre már a fesztiválok is felfigyeltek: a Fel! nyitófilm volt Cannes-ban, és még Velencében is vetítették, mivel ott a Pixar stúdiót életműdíjjal tüntették ki.

Mi a siker titka? Hajlamosak vagyunk a technikának, azaz a modern digitális animációnak tulajdonítani, de ennél sokkal fontosabb, hogy korunk amerikai rajzfilmjei elképesztően profin vannak megírva. Mondhatnánk úgyis is, hogy amilyen szarvashibák szoktak előfordulni egy-egy élő szereplős mozi forgatókönyvében, az animációké olyan makulátlan.

- A tökéletesség titka: megengedhetjük magunknak, hogy nagyon sok hibát kövessünk el - mondta lapunknak erről Velencében Pete Docter, a Fel! négyszeres Oscar-jelölt rendezője. Hozzátéve: a filmek első verziói mindig borzalmasak. Van, hogy egy-egy jelenetsort vagy jelenetet ötvenszer újraírnak, de előfordult már az is, hogy a harmadik változattal elégedettek voltak. Ahogy a rendező fogalmaz: ha kell, brutálisan szétdarabolnak mindet, egészen addig, amíg nem sikerül tökéletesen összerakni. És erre általában van idejük, mivel egy-egy egész estés animáció éveken át készül. Bár a beígért határidőt illik komolyan venni a Pixarnál, mégis, senki sem veszi a fejüket, ha a szakemberek még csiszolni akarnak a művükön a tökéletesség kedvéért. Közhely, de most tényleg igaz: jó munkához idő kell.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.