Négy karakter csatája
A négy szupernagymester, négy különleges karakter. Griscsuk 190 magas, elegáns, hűvös, mint Henry Fonda a "Volt egyszer egy Vadnyugatban", és nem mellesleg profi pókerjátékos, állítólag a 10 legjobb orosz kártyás egyike. Karjakin még gyerek, talán ez az oka, hogy mindenhez túl fiatal: 12 éves és 4 hónapos korában, azaz mindenkinél hamarabb lett nagymester, 14 évesen már regnáló világbajnokot vert, 15 évesen olimpiai bajnoki címet szerzett, néhány hónapja pedig megnősült. Shirov romantikus alkat. Nem csoda, hiszen a "Rigai Varázsló", Mihail Tal volt az edzője, talán az ő inspirációját hordozzák azok a meghökkentő lépések, lendületes támadások, melyek Alekszej keze alól kerülnek ki. Shirov azonban a szerelemben is kiszámíthatatlan, tanúsíthatják azok a hölgyek, akik feleségei voltak, illetve nevelik gyermekeit. Aronjan kedves, természetes és szerény. Persze van mire szerénynek lennie, hiszen kétszeres olimpiai bajnok, Topalov és Anand mögött pedig már ő következik a világranglistán.
A négy karakter Bilbaóban óriási csatákat vívott, melyek során tilos volt döntetlent ajánlani, ráadásul egy győzelem 3 pontot ért, míg a kijátszott remikért csak 1-et adtak. Az idei Grand Slam-bajnok 6 játszmából elért 4 győzelmével és egy remijével Aronjan lett, míg a leglátványosabb partit a 2. és a 3. helyezett vívta egymás ellen...
SPANYOL VÉDELEM
Karjakin-Griscsuk
1. e4 e5 2. Hf3 Hc6 3. Fb5 a6 4. Fa4 Hf6 5. 0-0 Fe7 6. Be1 b5 7. Fb3 d6 8. c3 0-0 9. h3 Fb7 Ezt a változatot Igor Zajcevről nevezték el, aki Karpov szekundánsa volt.
10. d4 Be8 11. Hbd2 A b1 huszár megindul a szokásos "spanyol úton": b1-d2-f1-g3-f5.
11. - Ff8 12. a3 Kamsky és Topalov között 12. Hg5 Be7 13. d5 Hb8 14. Hf1 Hbd7 15. Hg3 g6 16. Fc2 h6 17. Hf3 Hb6 18. h4!? Vd7 19. Hh2 Fg7 20. h5 Bf8 21. Hhf1 c6! 22. dxc6 Vxc6 23. He3 Kh7 24. Vf3 Fc8! 25. Bd1 Fe6-ot követően kiegyenlítődött a játék (Szófia, 2009).
12. - h6 13. d5 Világos lezárja a centrumot és a tisztjeivel addig, amíg sötét felszámolja a d5-gyalogost, felvonul a királyszárnyon. Van den Berg 13. Fa2 Vd7 14. b4 Bad8 15. Fb2-et játszott Portisch Lajosnak, aki 15. - g6 16. Vb3 Fg7 17. Bad1 Be7 18. d5 Ha7 19. c4 c6!? 20. dxc6 Hxc6 21. cxb5 axb5 22. Hf1 Ve8 23. He3 Hb8 24. Hd5 Hxd5 25. exd5 Hd7 26. Ve3 Bc8-cal átvette a kezdeményezést (Beverwijk, 1964).
13. - Hb8 14. Hh2!? Hbd7 15. Vf3 Vc8 16. Hdf1 c6 17. dxc6 Vxc6 18. Hg4! Be7?! Aktívabbnak tűnik 18. - d5!?, és 19. Vg3 Hh5! 20. exd5 Vg6 21. Vf3 Hc5! kitűnő játékot adna az áldozott gyalogért.
19. Hg3 d5 19. - Hxg4 20. hxg4 után világos g4-g5-ön gondolkodhatna.
20. exd5 Hxd5 21. Hf5 Be6 22. Vg3 Kh8 23. Fe3 h5!? Griscsuk szeretné kihasználni, hogy a bástyája a 6. soron szerepet kaphat, és így a nagyátlós figuráival együtt g2-re támadhat. A gond csak az, hogy ez a terv nem átütő erejű, az állása gyengeségei (f7-gyalog, d5-pont) viszont megmaradnak.
24. Bad1 Hxe3 25. Hgxe3 Bg6 26. Vh2 Bf6 Drága már a tanács, hiszen 26. - Kg8-ra 27. Hh4 Bg5 28. Hf3 Vxf3 29. Bxd7 nyer, míg 26. - f6-ra 27. Ff7 Bg5 28. h4! elfogná a sötét bástyát!
27. Fd5 Vc8 28. Vg3 g6 29. Vg5! Fg7? Érthető lépés, másrészről döntő kombinációra ad lehetőséget. Igaz 29. - gxf5 sem lenne jó, mert 30. Fxb7 Vxb7 31. Bxd7 Vxd7 32. Vxf6+ Fg7 33. Vg5 után végzetes baj van az f5- és a h5-gyalogok körül, viszont 29. - Fxd5! 30. Bxd5 Be6 31. Hh4 Hf6 32. Bxe5 Hh7 33. Vg3 Fd6 34. f4 Fxe5 35. fxe5 Vc5 36. Hf3 Hf8 37. Kh2 Bae8 38. Hc2 f6!?-tal reális remény lenne a túlélésre.
30. He7! Vc7
31. Hg4! Bf4 Tilos 31. - hxg4, mert 32. Vh4+ Fh6 33. Vxh6 mattot ad.
32. Hh6! Bf8 33. Hxf7+! B4xf7 33. - Kh7-re 34. Vxg6 azonnal mattol; 33. - B8xf7-re 34. Hxg6+ Kg8 35. Hxf4 exf4 36. Fxf7+ Kxf7 37. Vxh5+ Kg8 38. Be7 nyer.
34. Hxg6+ Kh7 34. - Kg8-ra matt jönne öt lépésben: 35. He7+ Kh7 36. Vxh5+ Fh6 37. Vg6+ Kh8 38. Vxh6+ Bh7 39. Hg6, és matt!
35. Vxh5+ Fh6 36. Fxf7 Bxf7 37. Bxd7! Bxd7 37. - Vxd7-re 38. Hxe5 bástyát nyer.
38. Hf8+ Kg7 39. He6+ Sötét feladta; 1-0!
A szerző nemzetközi nagymester