Tapintani a történelmet
Júliusban nyolc intézmény nyert pályázati pénzt arra, hogy közelebb hozza egymáshoz a múzeumot és az iskolát, azaz a helyi iskolákkal együttműködve múzeumpedagógusok több száz általános és középiskolás gyereknek múzeumi órát tartsanak. A Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának négy intézménye, a nagykőrösi Arany János Muzeális Gyűjtemény és Kiállítóhely, a tápiószelei Blaskovich Múzeum, a szentendrei Ferenczy Múzeum és a váci Tragor Ignác Múzeum is a nyertesek között van.
- Nem arról van szó, hogy ebből a pénzből indítanánk el a múzeumpedagógiát - mondja Krizbainé Szabó Éva projektmenedzser, a szentendrei Ferenczy Múzeum múzeumpedagógusa - hiszen régóta tartunk múzeumi órákat iskolásoknak, hanem azt szeretnénk elérni, hogy a gyerekek ne csak alkalmilag járjanak hozzánk, hanem legyenek köztük, akik később is rendre betérnek.
Szentendrének elég gazdag a kínálata, hiszen itt van a Kovács Margit Múzeum, a Barcsay-gyűjtemény, és a városban alkotott a többféle művészeti ágat művelő Ferenczy család, akik gazdag anyagot hagytak a városra. Ezért is választották egyik témának a Ferenczy család művészetét. A húszórás programban jut idő arra is, hogy a gyerekek maguk mintázzanak emberi testet, érméket, és kipróbálják a szövést és a festést. Összességében azt szeretnék elérni, ha a diákok tartalmas és izgalmas múzeumi foglalkozások emlékével, az "oda vissza kell menni" érzésével távoznának. A programban való részvétel a kiválasztott iskolai csoportoknak térítésmentes, de ezeket a foglalkozásokat igény szerint hatszáz forint/fő térítési díjért más iskoláscsoportoknak is megtartják, teszi hozzá a múzeumi szakember.
Kis Bernadett, a váci Tragor Ignác Múzeum kulturális szervezője szerint akkor tarthatják sikeresnek ezt a múzeumpedagógiai programot, ha a gyerekek a hasznos időtöltésen kívül jó játéknak tekintik a múzeumba telepített órákat.
- A múzeumnak óriási előnye, hogy itt a gyerek a tárgyakon keresztül tanul. Ha úgy tetszik, megtapinthatja a történelmet - magyarázza Kiss. A Memento Mori kiállításon például megnézhetik, milyen viseleteket hordtak, milyen volt az életvitel abban a korban, amely Vác felvirágzását hozta el. De a program keretén belül a szünidőben egyhetes múzeumi tábort is tartanak, családi barangolásokat a Dunakanyarban szakértők vezetésével.
Új kezdeményezés, hogy mindkét városban szerveznek képességfejlesztő múzeumi foglalkozásokat fogyatékkal élőknek. Vácott a Cházár András Iskolába járó siket és nagyothalló tanulóknak állítottak össze egy tíz alkalomból álló programot, amelynek során a gyerekek elkészítik a város főterének makettjét, megtanulják a kelta gyöngyfűzést és a középkori címer-cégérkészítést. Mint ahogy lesz Mária Terézia korabeli szerepjáték is, amelyben eljátsszák annak az öt napnak a történetét, mikor is a magyarok királynője 1764 augusztusában, jó embere Migazzi váci püspök meghívására családjával Vácon vendégeskedett. Szentendrén a Cházár András Iskola helyi tagintézményével kötöttek szerződést, itt Kovács Margit műveivel ismerkednek a gyerekek. Előbb a művész állatfiguráiról megmintázzák a párokat, amelyekkel később benépesíthetik a saját készítésű óriás, agyag szállítóalkalmatosságot.
Noé bárkáját.
Múzeumpedagógiai évnyitóval kezdődött el az immár negyedik Múzeumok Őszi Fesztiválja, amelynek keretében az ország összes régiójából mintegy százhatvan múzeum szervez a nagyközönségnek szóló rendezvényeket hat héten át. Az eseményen igyekeznek ráirányítani a figyelmet a múzeumokra - mint az oktatás fontos helyszíneire -, másrészt bemutatni, hogy a múzeumok a tanévhez igazodva milyen új programokkal várják a közönséget. Egyúttal átadták a Múzeumpedagógiai nívódíjakat is.