Szükséges kalandművek
A populáris irodalom a könyvkiadás nehéz helyzetében s az - egyéb médiumok hatására - folyton változó olvasói igények-szokások közepette csak erőfeszítések árán tarthatja meg jelzőjét; szerencse is, kiadói tudatosság is kell ahhoz, hogy népszerű maradhasson. És, persze, méltányolható minőség. Örvendetes fejlemény, hogy az utóbbi években több rangos könyvműhely szegődött a magas igényű lektűr jeles szerzőinek kiadására; izgalmas sorozatokat gondoz például az Európa (Chandler, A. Christie, Macdonald), az Agave (Block, Hammett, Saylor), az Animus ("Skandináv krimik"), a Scolar ("Scolar-krimik").
Egy jó krimit megírni nem művészi tett, hanem intellektuális teljesítmény. Annak viszont lehet elsőrangú. A peremműfajok s a tömegkultúra iránt újabban megélénkült teoretikus érdeklődést (lásd például Bényei Tamás, Benyovszky Krisztián, H. Nagy Péter tanulmányait) is ez magyarázhatja. Nem véletlen, hogy még a szigorú ízlésű Nemes Nagy Ágnes is oly igen komolyan vette "a krimi, a sci-fi, a kaland burjánzó szubkultúráját"; igaz, "a jó, a fontos, a szükséges kalandmű" tényéről nem mint esztétikai kategóriáról beszélt: létét természetes lelki szükségletből, az olvasó és a tévénéző kalandok iránti vágyából vezette le. Megállapításai ma talán még időszerűbbek.
Európa, 220 oldal, 2200 forint