Zene tömör négysorosokra

Ahhoz képest, hogy Szőke Szabolcsot hosszú évtizedeken keresztül egyáltalán nem inspirálta a szöveg és az azt megszólaltató énekhang, az utóbbi időszakban egyre több ilyen jellegű produkciót készít. A legutóbbi, Szalai Péterrel és Tóth Evelinnel közös CD-je (Rubái) pedig már a nevében is jelzi, hogy annak alapját a középkori perzsa költő, Omar Khajjám híres, tömör négysorosai adják.

"Amikor Khajjám versei Szabó Lőrinc, Faludy György és Weöres Sándor fordításában körülbelül tíz évvel ezelőtt a látókörömbe kerültek, nagyon beléjük szerettem - emlékezik vissza Szőke Szabolcs ma, egy zuglói pizzériában. - A tömörségük, a zeneiségük ragadott meg, illetve az a bölcsesség, ami belőlük árad. Omar Khajjám ezekben a négysorosokban a legfontosabb emberi életkérdésekre ad szép, plasztikus képekbe foglalt, egyszerűnek tűnő válaszokat. S nagyon adta magát, hogy azzal a fajta archaikus, improvizatív kamarazenével társuljon, aminek én is elkötelezettje vagyok, s amit zenekaraimban, a Tin-Tin Quintetben vagy az Ektarban játszom."

A XI-XII. században élt Omar Khajjámot a szufi kultúrában elsősorban csillagászként, matematikusként, fizikusként és filozófusként tartják számon (többek között ő állt a híres naptárreformot végző bizottság élén), de állítólag a nevéhez fűződnek az első, rubáinak nevezett négysoros életfilozófiai gondolatok. Ez a versforma később rendkívül népszerűvé vált a perzsa költészetben, Edward Fitzgerald híres, 1859-ben megjelent fordításai után pedig Omar Khajjám Európában is széles körben ismert lett, bár többen vitatják, hogy a főként szóbeli úton fennmaradt művek mindegyikének valóban ő a szerzője.

Szőke Szabolcs tehát a kilencvenes évek végén találkozott először velük, nem sokkal később meg is zenésítette a perzsa költő szövegeit, s azokat eredetileg az általa kitalált és vezetett, a képzőművészet, a performance és a zenés színház határmezsgyéjén mozgó Hólyagcirkusz Társulat Szindbád-tematikájú előadásában használta fel. A Szindbád-dalokat 2000-ben - Palya Bea énekével - lemezen is megjelentette, közülük a legsikeresebbeket az Ektarral változatlanul repertoáron tartja. Nemrég pedig úgy gondolta, érdemes más Khajjám-négysorosokat is megzenésítenie. A tavalyi esztendő egyik esős időszakában a dunaegyházi házába visszavonulva összeállított belőlük egy újabb nagylemezre valót, részben a régi (főként a Sziklay Andor-féle), részben az akkor megjelent új, Halasi Zoltán-féle rubáifordításokat felhasználva.

Az anyagot eleve trió formációra írta, társai ezúttal is Tóth Evelin énekesnő és Szalai Péter tablás, akikkel a végül nemes egyszerűséggel Rubáira keresztelt CD-t 2009 februárjában rögzítette, s amelyet nemrég a Hunnia Records megjelentetett. (A Rubái amúgy nem az egyetlen album, ami mostanság Szőke Szabolcs nevéhez kötődik, tavaly májusban, a Merlin Színházban tartott nagyszabású, sokvendéges születésnapi koncertjének sűrítménye hamarosan dupla CD-n szintén elérhető lesz.)

"A mostani lemez nemcsak Khajjám rubáikra épül, feltettem rá néhány költeményt Dzsajadéva indiai költő Gita Govindájának Weöres Sándor-fordításaiból is - fűzi tovább Szőke Szabolcs. - Az ő erősen erotikus, életvággyal teli versei jól oldják Khajjám filozofikus, az élet-halál-elmúlás kérdéseit boncolgató szövegeinek komorságát, drámaiságát. Az elmúlás persze nem feltétlen jelent szomorúságot a perzsa kultúrában, hiszen az ő hitük szerint a létezésnek csak nagyon rövid szakasza az, amit a Földön eltöltünk, az igazi élet a halál után jön. Viszont ezek a ritmusosabb, erotikusabb anyagok dramaturgiailag, zeneileg és tematikailag is változatosabbá teszik a lemezt."

Szőke Szabolcs és Szalai Péter több mint két évtizede játszanak együtt különböző formációkban, a számtalan zenekari produkció mellett már két intimebb hangulatú duólemezt is megjelentettek. Kettejük kifinomult, összecsiszolt játéka egészül ki ezúttal Tóth Evelin hangjával, amely nemcsak a szövegeket közvetíti, hanem valójában egy harmadik hangszer - témákat énekel, improvizál, felelget. S ilyen jellegű képességeinek kibontakozásához a lemezen és a koncerteken kellő teret is kap.

A Rubái intim, letisztult, archaikus hangvételű lemez. Ahogy a keleti zenékben, itt sincs harmóniahangszer, a trió csak dallamokból és ritmusokból építkezik, áttetszőn, finoman. Ennyi rubái, így, együtt persze eléggé sűrű hallgatnivaló, a koncerteken a zenészek inkább csak szemezgetnek közülük, és improvizációkkal teszik szellősebbé őket. A lemezforma azonban kétségkívül tömörebb tematikát kíván.

Szőke Szabolcs zenész és zenésztársai
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.