Apja lánya
Vittorio már nem élhette meg Giovanna első komolyabb sikereit. Gyerek- és kamasz szereplőként feltűnt ugyan a mozivásznon, de a végső döntést apja halála után hozta meg: Párizsba utazott, két évig Peter Brook párizsi színházi műhelyében tanult. Színpadi debütálását is Brooknak köszönhette, a Hamlet szabad átiratában Opheliát alakította. Maradhatott volna a Théatre des Bouffes du Nord társulatánál, de szíve visszahúzta hazájába. Két apai jóbarát, Sergio Rubini és Michele Placido csábította a kamerák elé. Első főszerepéért - A feleség utazásában - elnyerte a Flaiano-díjat. Néptanító, árva gyerekek patrónusát játszotta Placido filmjében, Az elveszett szeretetben. Amikor Gérard Depardieu elhatározta, hogy kedvenc nemzeti klasszikusait képernyőre adaptálja, Giovannát is beválasztotta a Nyomorultakba. Majd Az utolsó csók című Muccino-film szerelmes Giuliájaként a magánéletben is rátalált a szerelem, Stefano Accorsi színész személyében, aki hosszú éveken át az élettársa volt. Nagy társadalmi visszhangot keltett Itáliában a Tg3 riporternőjének eltűnése, aki tisztázatlan körülmények között lelte halálát a szomáliai háborúban. Ilaria Alpi megformálásával filmes pályafutása egyik mérföldkövéhez érkezett. Emellett a kortárs brit dráma megújítójaként elismert Sarah Kane a saját öngyilkosságát megörökítő 4.48 Pszichózis című darabjában nyújtott emlékezetes színpadi alakítást.
A Szemközti ablak című Ferzan Ozpetek film Giovannája a nemzetközi kritika figyelmét is felkeltette: kiélhette benne vonzalmát a rejtélyes lelki folyamatok, elhallgatott érzelmekből fakadó titkok iránt. A rendező Mezzogiornóra írta a párkapcsolata egyhangúságából kitörni vágyó Giovanna szerepét, aki egy emlékezetét vesztett idős úrral való találkozás révén talál utat a saját érzelmeihez. Még mélyebbre merült az emlékek, sötét álmok, elszenvedett traumák világában Cristina Comencininél. A Múlt árnyainak Sabináját öntudatlanul is egy kínzó gyerekkori lidércnyomás kísérti, aminek gyökereivel immár felnőtt fejjel szembesül. A kiskorában apja által megerőszakolt lány szerepéért 2005-ben a velencei filmfesztivál Volpi kupáját nyerte. A legjobb külföldi film kategóriában Oscar-díjra is jelölt alkotást követően az olasz mozi másik legismertebb női rendezőjével, Francesca Archibugival forgatott. Az érzelmek építészének tartott Archibugi, kamasz fiúk szerelmének tárgyává tette őt a Repülőiskolában. Kolumbiai forgatás, Javier Bardem és Benjamin Bratt partnersége, Mike Newell rendezése és nem utolsósorban Gabriel García Márquez világa - kihagyhatatlanná tette a Szerelem a kolera idején filmváltozatát. A gyönyörű Fermina Daza ötven éven át tartó szerelmi gyötrődését a jóképű Florentio és a biztos egzisztenciájú Juvenal között, (minden átélése ellenére) sem koronázta mozisiker. Éppúgy fiaskó maradt nagy európai kedvence, Wim Wenders metaforikus road movie-ja, a Halál Palermóban. Giovanna a tőle megszokott finomsággal és drámai erővel alakította a pályáján megfeneklett német fotós mentőangyalát, a templomi freskókat restauráló szép és nemes érzelmű olasz lányt.
Asta Nielsent, a némafilm korszak Bette Davisét idéző átható tekintet, mérhetetlen düh, megszállottság jellemzi Ida Dalser megformálóját. Benito Mussolini múltjának homályos részleteit világította meg Marco Bellocchio a Győzni című filmjével. "Egy képtelen szerelemért harcoló erős nő" - így jellemezte a színésznő Mussolini titkos szeretőjét, törvénytelen fia, Benito Albino anyját. Igazán két érdeme van a filmnek: Giovanna felkavaró alakítása és a jelenlegi olasz társadalommal való párhuzam. "A mai Itália metaforájának szánta Bellocchio" - mesélte Giovanna a Győzni cannes-i bemutatóján. "Elég élesek a Duce rokon vonásai Berlusconival. Mindketten a hatalom megszállottjai, névtelen áldozatokat szednek, inzultálnak, hazudnak, elmebetegnek nyilvánítanak olyan embereket, akik másként gondolkodnak, mint ők. A Mezzogiorno lány nem titkolja, hogy apja szenvedélyét, szókimondását, baloldali politikai elkötelezettségét viszi tovább. Mint ahogy azt sem tagadja, hogy nehéz volt azonosulnia Idával. A nőket általában vonzza a hatalom, mert férfiasságot sejtenek mögötte. Én magam is ismerek olyan nőket, akik nem fogadják el a valóságot, vagyis, hogy egy férfi már nem akarja, nem kívánja őket. Szerelmi megszállottság, fizikai vonzalom kérdésében ma sem mások az emberek. Ida nem volt őrült, amilyennek a Duce és az emberei be akarták állítani. Egyszerűen belebetegedett a szerelembe. Zavaró, nyugtalanító személyiség volt, és a hatalom emberei szeretik a nyugalmat maguk körül, inkább olyan társat választanak, aki könnyen kezelhető. Egy dologban ismerek magamra Idában: a makacsságában. Amúgy elítélem azért, hogy a szerelmes megszállottság rémes anyát csinált belőle, aki még a fiát is beáldozta a személyes harca oltárán."
A harmincöt esztendős Giovanna Mezzogiorno élete szinte másról sem szól, mint filmekről, színházról. Kevesen olyan szigorúan következetesek önmagukhoz és a választott szakmai úthoz nemzedéke színésznői közül. "Semmi különös nincs bennem azon kívül, amit a szerepeim láttatnak. Lazítás gyanánt gyakran elutazom apám szülőföldjére, Campaniába. Imádom Nápolyt, nincs még egy város, aminek annyi szaga, íze, színe lenne számomra. És bár nem vagyok lelkes focirajongó, de a Napoli mérkőzéseiért egyszerűen élek-halok."
Szerelem kolera idején. HBO, október 1., csütörtök