A méz aranyló színei

Hiába borított fel annyi szabályt, kérdőjelezett meg annyi törvényszerűséget a posztmodern, sokan még mindig úgy vélik, hogy az irodalom alapvetően fennkölt témákról szól, sarkalatos kérdéseket boncolgat. Szerelem, halál, Isten, sors... Miközben sejtjük, egy kutya vagy egy megrögzött dohányos élete is tartogat mindennapi tragédiákat, rutindrámákat, amelyek a megfelelő szavak támogatásával azonnal fölfénylenek a szemünk előtt.

Báthori Csaba kötetében két naplóval lepi meg az olvasóját. Az elsőben Cirok szemszögéből lessük meg az emberi és kutyatársadalmat, a másodikban (L'ultima cigaretta) a leszokás gyötrelmeiről, kínjairól és apró győzelmeiről ír. Látszólag.

Báthori rövidprózájában ugyanis, akárcsak korábbi kötetében, a Római suttogásban, most sem a történéseken van a hangsúly. Báthori nem mesél, sokkal inkább megragad, lefest. Laza, lobbanékony ecsettel. A történet mint árnyék, csak ürügy, miként a nézőpont, a narrátor kiválasztása is. Maga a nyelv tornázik, nődögél, hajt újabb és újabb hajtásokat szinte minden sorban: nem csupán rögzíti, de fel is öltözteti az elé kerülő eseményeket. Ami igazából történik, az a nyelven belül, a nyelv által történik: szavak születnek, halnak el, villantják fel a történés apró fényeit, akár szétrajzó szentjánosbogarak. Verset olvasunk prózába bújva, lírát a mesélés ritmusában, a költő örökös kutató gesztusával: folyton a dolgok mögé pillantva. A költészet egypercesei ezek, abszurd humor nélkül, a tárgyak, emberek önnön ragyogásában. Szerényen, mégis büszkeséggel töltekezve.

Sűrű, fényes massza ez, akár a méz, nem is nagyon lehet sokat olvasni belőle, mert kicsordul az olvasóból, inkább apránként kóstolgatva a sorjázó képeket, hangulatokat, érzésdarabokat, szorongásokat, félelmeket. "Reggelente többnyire megvizsgálom egy gyanakvó pillantással, nem sárgult-e meg éjjel mutató- és középső ujjam első két perce. Ettől rettegek. (...) Láttam öregeket a dohányfrontról, undorodtam pergamen-ujjaiktól, ecetes ujjvégeiktől, szürke-sárga körömágyuktól. Nikotinos körmökön halottsárga a hold."

Arra is ügyel, hogy mindezt ne vegyük túlságosan komolyan. Hiszen könnyen szómágiává silányul az egész, trükké, mutatvánnyá. A sorokban ide-oda cikázó irónia meg- és elemeli a szöveget a póz túlzott komolyságától és mesterkéltségétől, melynek veszélye amúgy ott settenkedik a mondatok mögött. Néha annyi is elég, hogy a szentként kezelt focit egy négylábú szemszögéből láthassuk. "Minden zöldellt a talpuk alatt. Cipőjük alján olyan rügyek, kemény szemölcsök dudorogtak, avval kapaszkodtak az anyaföldhöz. (...) A dresszük olyan vizes volt, mintha a Tiszából kelt volna ki mind, csak nem száradt még meg. A hajuk is verejték, habos lé, nehéz szőrzet. A sípcsontjuk, ez a vasból gyúrt darab néha nagyon panaszkodott, leveset csattant, kilósat percent, mintha repedne."

A líra percnyi gyönyöre a próza gyötrő magányával. Vagy másképp: a tenger szelíd nyugalma a hullámverés locsogása helyett. Vagy megint másképp: a teázás eleganciája eltartott kisujj nélkül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.