Kincset érő önkéntesek Pécsett
A kultúra ne csak vigye, hozza is a pénzt - jelentette ki Szalay Tamás, aki szerint meg kell tanulni kihasználni a lehetőségeket. Ezt nem máshol mondta, mint a kulturális turizmusról szóló konferencián, amelyet az egri Kárpát-medence kincsei című fesztivál részeként tartottak a minap. Hogy ezt más országokban hogyan is csinálják, arról nem sok példát hallottunk, mivel több EKF-képviselő lemondta a szereplést. Maradt egyetlenként a francia Alexandre Basdereff, akinek cége, az Optimus ügynökség szerepet vállalt a Marseille Provance 2013 EKF-program előkészítésében.
Mint Basdereff elmondta: Marseille-nek rossz az arculata, a futballal, az erőszakkal és a környezetszennyezéssel azonosítják. A sikeres Európa Kulturális Fővárosa-program érdekében ezen a képen változtatniuk kell. Így inkább a város integrációs képességének bemutatására fókuszálnak, a lakosok mozgósítására, új nemzeti, nemzetközi dimenziók nyitására. Elsőként mindenkihez eljuttatják az esemény üzenetét: mire jó ez, mi a haszna. Megtervezik a kommunikációs menetrendet, és befolyásos emberekből nagykövet-hálózatot építenek. A helyi kultúra szerelmeseit szövetségbe, az önkénteseket hálózatba boronálják. A 2008-as EKF-gazda Vilniusban ezer híres "nagykövet" volt, Lille-ben, 2004-ben 17800 önkéntest toboroztak. Basdereff arra a következtetésre jutott: a mozgósítás a hírvivők számát sokszorosítja, ez pedig egy esemény sikerének kulcsa. Nem beszélve arról, hogy a válság okozta csökkenő állami források idején ez mekkora érték lehet.
Hogy mennyi nagykövet és önkéntes van Pécsen, vagy van-e ilyen egyáltalán, az nem derült ki Szalay Tamás előadásából. Azt azonban megtudtuk, hogy egy másik francia projekthez, az Ünneplő épületekhez a hazai EKF is csatlakozott. Ez a szomszédok ünnepét jelenti, együttlétet - spontán vagy szervezett módon, úton-útfélen, udvaron, akár a járdán. Az idén Franciaországban hatmillió lakos és hatszáz önkormányzat csatlakozott ehhez az ünnephez. Sőt a program átlépte a francia határt, így további millió "szomszédot" hozott.
A Hungarofest Kft. igazgatója, Rubovszky Rita és Szalay Tamás is kiemelten fontosnak tartja a lokalitást. Egyetértenek annak a kulturális felmérésnek az eredményével, mely szerint a turisták azokat a helyeket kedvelik, ahol a helybeliek is jól érzik magukat, magukénak éreznek egy (turisztikai) eseményt.
Szalay Tamás a kulturális turizmus tükrében vizsgálta meg a jövő évi eseményt, amelyet hosszú távra ható programként aposztrofált. Az EKF céljai között szerepel a kulturális alapú városfejlesztés és léptékváltás mellett Pécs pozicionálása, a belső és külső imázs megváltoztatása, a kreatív ipari fejlesztés, s nem utolsósorban a kulturális turizmus ösztökélése is. Pécs vendégforgalma ugyanis 2001 óta folyamatosan csökken. A 2010-es programsorozat előkészítő éveiben már több a látogató, de Szalay jövőre jelentős növekedésre számít. Továbbá arra, hogy Pécs a nemzetközi úti célok mezőnyében is előkelő helyet foglal majd el.
A turizmus ösztönzése kapcsán fontosnak tartja a meglévő értékek kiemelését, a kulturális infrastruktúra fejlesztését, a Zsolnay Kulturális Negyed kialakítását, a hangverseny- és konferenciaterem, a regionális könyvtár és tudásközpont létrehozását, a Múzeum utca rekonstrukcióját, a közterek és parkok revitalizációját.