Budapestnek ki kellene jönnie a fényre

A megvilágítás segítségével egy haldokló épület is feltámasztható - véli Alain Guilhot, a világhírű francia fényépítész, akivel a Kőbányai Sörgyár alatti, majd' 30 kilométeres alagútrendszer bejárása közben találkoztunk. Guilhot partitúrát írna a dunai hidak megvilágítására.

- Másodszor jár Budapesten. találkozott-e olyan épülettel, amely különösen megragadta a képzeletét, s amely egyenesen kiált azért, hogy egy fényépítész kezelésbe vegye?

- Budapesten minden utcasarok inspirálja az embert. Az egész Duna-part alkalmas lenne a megvilágításra. A Dunának egyébként is nagyon fontos szerepe van a város életében, a rajta átívelő hidaknak különösen. A hidak: szimbólumok. El tudom képzelni, hogy afféle kottát, partitúrát lehetne írni a budapesti hidak megvilágítására. És hát a Citadella, a szobor, a hatalmas zöld terület... A fényépítészet segítségével olyan "festményt" lehetne készíteni belőle, amely bejárná a világot. A legfontosabb épületnek azonban a Parlamentet gondolom. Már most Magyarország szimbóluma; finom ornamentikája, a csipkék tükröződése a Dunán - egyedülálló a világon. A nemzeti jelképekkel is érdemes foglalkozni fényépítészeti szempontból. Amit a fényépítészet ehhez hozzá tud tenni, olyan, mint egy komoly névjegykártya: egy szépen megvilágított város jobban el tudja magát adni.

- Több tucat országban dolgozott már. Hol volt a legjobb állapotban a fényépítészet? Hol lenne a legkevesebb dolga?

- Ne gondolja, hogy a válasz nagyképű vagy soviniszta: Franciaország van a legjobb helyzetben ilyen szempontból. Elnézést, de ez az igazság. Hozzá kell tennem viszont, hogy ez a különbség nem szabad, hogy azt az érzést keltse: egyik vagy másik ország végletesen le van maradva. Tíz-húsz év az építészetben, a fényépítészetben is semmiség. A fényépítészet eszköz arra, hogy egy város megtalálja, újra felfedezze saját identitását, megtanulja értékelni saját magát. Ennek Budapesten is eljött az ideje. Az önök fővárosa egyelőre még árnyékban van - ki kellene jönnie a fényre.

- Vagyis meg kell világítani?

- Itt van rá az alkalom.

- Mikor felkérik egy-egy munkára, a konkrét épületre, annak közvetlen környezetére fókuszál, vagy figyelembe veszi, beépíti a tervbe az adott tájegység, ország kulturális sajátosságait is?

- Ez a legfontosabb kérdés, amit kaphatok. Először is: mikor azon gondolkodunk, hogy egy várost hogyan lehetne feldobni a fényépítészet segítségével, érdemes teljes, átfogó koncepciót készíteni, meghatározni a prioritásokat. Ahhoz, hogy javaslatokat tudjak megfogalmazni, előbb meg kell ismernem az ország történelmét, építészetét. Csak akkor tudnék nyugodt lelkiismerettel dolgozni például Magyarországon, ha elmélyülnék a hazájuk múltjában. A fényépítészet multidiszciplináris művészeti ág, amely nem tud működni más tudományágak szakemberei nélkül. Továbbá: a fényépítészet mindig az építészet, az épület szolgálatában áll. Tulajdonképpen nagyon szerény eszköz, hiszen nappali fényben nem is látszanak a világító eszközök, csak este tudjuk elérni a hatást. Az a jó fényépítész, aki egy meglévő épületből éjszakára egy másikat csinál, új életet ad neki - a sötétség segítségével.

- Az épület: ingatlan. Maradandósága a felhasznált anyagok és a statikai gondosság függvénye. A fényépítészet mennyire tud időtálló lenni? Vannak folyamatosan változó trendek, amelyeket érdemes követni? Kell változtatni egy épület megvilágításán?

- Hogyne. Egy épület a mi számunkra: élőlény. Folyamatosan változik. Más példával: ön vagy én sem ugyanabban a ruhában járunk nap nap után. Egy épület is öltözhet más-más ruhába. Ezt a ledtechnikán keresztül nagyon jól meg lehet valósítani. Elérhető, hogy az épület egy hétköznap este szerényebb, hétvégén vagy ünnepnapokon dinamikusabb kivilágítást kapjon, táncoljanak a színek, változzanak a formák. Óriási dolog egyébként, hogy a konkrét eszköz megváltoztatása nélkül, pusztán programozás útján változtatni tudjuk a megvilágítást. Új életet tudunk neki adni. Lehetőség van átmenetiségre, folyamatos változtatásra. Nemcsak a napszakokat, de az évszakokat, hangulati változásokat is tudjuk követni. A fényépítészet segítségével egy haldokló épület is feltámasztható.

Az Első Magyar Fényépítészeti Konferenciára hazánkba érkező Alain Guilhot húsz éve alkotta meg első nagyobb fényépítészeti munkáját Lyon Első Fényterve címmel. Azóta dolgozott a Kuala Lumpur-i Petronas tornyok megvilágításán, az ő fényeit "viseli magán" a Tádzs Mahal, a sanghaji Oriental Pearl TV-torony, az Ermitázs, de egyebek mellett Saigonban, Havannában, Nizzában, Monacóban, Madridban, Cannes-ban, Casablancában is dolgozott. Az 1945-ben Saint-Etienne-ben született művész a francia Becsületrend lovagja, évtizedek óta a nemzetközi fényépítészet meghatározó alakja.

Alain Guilhot csak akkor építene fénnyel Budapesten is, ha előbb megismerné a múltunkat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.