Vágatlanul a filmiparról - II.
Filmforgalmazáson minden olyan szolgáltatást értünk, melynek kapcsán a film a nagyközönség szélesebb vagy szűkebb csoportjaihoz eljut. Ide értendő a filmjogok értékesítése a moziknak, a televíziós szolgáltatóknak, internetes szolgáltatóknak (pl. internetes filmletöltés), sőt a különféle hordozók (video, DVD, CD) értékesítése, kölcsönzése is.
A magyar piacon egyelőre a hagyományos terjesztési formák, mint a mozi és a televíziós filmterjesztés dominál. A televíziós társaságok filmterjesztéséről a KSH gyűjt ugyan adatokat, de nem publikálja őket. Hagyományosan a mozik szolgáltatnak adatokat évtizedek óta, melyeket a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) Filmiroda gyűjt és publikál.
A filmek forgalmazási lehetőségeit alapvetően befolyásolja a hazai mozik befogadóképessége, amely az elmúlt években folyamatosan zsugorodott. A csökkenés összefügg a piaci átrendeződéssel: a bevásárlóközpontokban létesült multiplexmozik összességében komplexebb kínálatával nem tudtak versenyezni a többnyire egészen más szemléletű és finanszírozási hátterű önkormányzati mozik, amelyek sorra bezárnak. Budapesten viszonylag stabil kínálat tartja magát az ezredforduló óta.
2002 és 2007 között a mozilátogatók száma folyamatosan, közel a harmadával csökkent, s a legutóbbi statisztikák szerint ez a folyamat nem állt meg 2008-ra sem. A jegybevétel ugyanebben az időszakban csupán 10 százalékkal esett vissza, vélhetően a jegyárak emelkedése miatt.
Jó hír azonban, hogy a magyar filmek kínálatának bővülése éveken keresztül hozzájárult ahhoz, hogy mérsékelje a mozik látogatószámának erőteljes csökkenését. A hazai filmek látogatószáma az elmúlt években folyamatosan növekedett, egészen 2007-ig, amikor minden száz mozilátogatóból 15 magyar filmet nézett meg, míg ugyanez az arány 2002-ben csupán 8 százalék volt.