Rövidre vágva, csak itt, csak most
Az animációs filmek nagy része, nem feltétlenül történetüket tekintve, érdektelen volt. Nem voltak képesek olyan vizuális megvalósításokra, melyek indokolták volna technikájuk kiválasztását. Két film emelkedett ki a sorból: a lengyel Csajszi, Michal Socha alkotása remekül elkapott pillanatok (egy nő kicsípi magát, randevúzik stb., stb.) ötletes képi megvalósításaival mutatta meg, hogy vannak szituációk, amelyeknek az iróniáját valóban animációval lehet a leglényegretörőbben megragadni. Yula Aronova Camilla című kisfilmje cselekményét tekintve következetes, célja szépen kirajzolódik: képzelet és valóság, az animációs és az élő szereplős film összeolvadása jó úton járt - kár a képi fantáziátlanságért, a film animált részeinek szegényes látványáért.
De míg a legrosszabb animáció is képes volt legalább szórakoztatni, addig a kísérleti szekció művei csak legjobb esetben próbálkoztak valódi kísérletezéssel. Attól, hogy egy film például egy elméletet próbál a maga módján bemutatni, és ehhez a stoptrükk technikáját alkalmazza (Agnes Dimun: Lenyelni Maslow-t), vagy egy rossz passzban lévő lány sivatagi vergődését rögzíti (Lidice Abreu: Kapcsolatok), még nem lesz experimentális. A blöffről nem is beszélve: ilyen volt például Juha Van Ingen Ecuadorja. Általában hiányzott a kreativitás, a filmnyelvvel, a határokkal való játék, a felfedezés megkísérlése. Az egyetlen mű, amely érdekes irányba indult, az Vargha Márk Péter Belső ablak című alkotása volt. Fényjátékával és ritmusával egyrészt használta a film lehetőségeit, másrészt képes volt tárgyát elemelni a valóságtól, képpé formálni, máshonnan rávilágítani.
A fikciós kategória kisfilmjei sok jó ötletet, szituációt vagy figurát vonultattak föl, de összképük mégsem felelt meg a várakozásnak. Alkotóik vagy hosszabbra hagyták, vagy rövidebbre kurtították őket a kelleténél, sokszor felesleges ismételgetésbe fulladtak (Loic Fontimpe: Az utcalámpa), vagy nem bontották ki eléggé a történetüket, a karaktereiket. Nagy részük egy gegre (Madarász István: Szuperdigitális) vagy emberi kapcsolatokra, szituációkra összpontosított (Hajós Zsolt: Panel, Clement Michel: Bébi).
Kiforrottságával, korrektségével és érzékenységével a zsűri által fődíjban részesített Alattunk a föld (rendező: Rene Hernandez) megvalósította azt, ami egy rövidfilmtől elvárható. Játékidejét teljes mértékben kihasználta, a jól felépített karaktereket megfelelő színészek alakították, a kissé talán tipikus kamasztörténetet technikailag szépen kivitelezték. Érdemes volt megnézni Ciro Altabas Képzeletbeli barát című filmjét is, mely a jópofa kis ötletet (egy képzeletbeli barátkonferencia) és a kapcsolatok alakulásának ábrázolását játékosan, de mégis pontosságra törekvően, sok humorral ötvözte.
Nem volt ugyan sok belőle, de azért feltűnt a kínálatban néhány műfaji kisfilm is. Egy ötletes spanyol horror(paródia), egy kevésbé ötletes thriller egy vérszomjas ló fenyegetéséről, meg egy még gyengébbre sikerült noiros magyar bűnfilm is színesítette a palettát.
Mindezek ellenére elmondhatjuk: mivel rövidfilmet manapság szinte csak fesztiválokon látni, az a tény, hogy a Busho napokon át válogat a nemzetközi kínálatból, olyan érték, hogy még egy kevésbé jó felhozatal esetén is megéri egész délutánokat ücsörögni a moziban.