Néha elküldenek az anyámba
Mikor hazudtál utoljára?
Ez azért nagyon jó kérdés, mert amikor valaki sajtókommunikációval foglalkozik, a szavahihetősége borzasztóan fontos. A hazugság szerintem az, amikor valamire azt mondjuk, hogy kék, amikor piros. Ha a majdnem bordóra azt mondom, hogy piros, az talán még nem akkora lódítás. Nem szoktam embereket becsapni, mert az a legegyszerűbb, ha az ember igazat mond. Persze van úgy, hogy valamiben nem akarok megszólalni, vagy nem kommentálom.
Titkos információkat lehet titokban tartani?
Időnként elég nehezen. Tervet készítünk, de gyakran felül kell írni ezeket, hiszen sosincs kizárva, hogy megcsörren a telefonom, és közlik, hogy holnap lehoznak egy hónapokkal későbbre tervezett infót. Na ez például néha kifejezetten kellemetlen tud lenni. Azon viszont meglepődtem, amikor a Benkő feleséget keres című műsor sajtótájékoztatójára úgy jöttek el az újságírók, hogy semmit sem tudtak arról, hogy mit fogunk bejelenteni. Ilyenkor van az, hogy tervezhetően működik a kommunikáció.
Volt, hogy te írtad meg a bulvár helyett a cikket?
Ebben a formában még nem fordult elő, de gyakran van úgy, hogy a kész sajtóhíreinket viszonylag változtatás nélkül használják fel.
A "titokzatos felvételek kerültek elő" típusú cikkek anyagát ti szivárogtatjátok ki a bulvársajtónak?
Többségében nem. Nem becsülném le a bulvárújságírók kapcsolatrendszerét és nyomozókészségét, mert a sztorik jelentős részének ők mennek utána. A bulvárt is lehet professzionálisan csinálni, nem értek egyet azzal, hogy magát a műfajt utasítjuk el, így gondolkodnak a kereskedelmi tévékről is sokan, de szerintem a műfajokon belül van jó, vagy rossz.
Tudok olyan cikkről, ami nem jelent meg végül, mert az nagyon kellemetlen lett volna az RTL-re nézve. Gyakran kérsz ilyet?
Ez a szívességbank, amiből nagyritkán én is felveszek hitelt. Ezért is fontos a korrekt viszony mindenkivel, mert, noha sokszor nem is egyeznek az érdekek az újságírók és a televíziónk között, általában kompromiszszumot tudunk kötni.
Sokakban felmerülhet a kérdés, egyáltalán miért van szüksége egy televíziónak kommunikációs igazgatóságra?
Kétirányú a munkánk: van egy szolgáltató szerepünk, tehát a beérkező kéréseknek eleget teszünk. Másrészt ennek a fordítottja is feladatunk, vagyis megpróbálunk képernyőn kívüli eszközökkel, nyomtatott lapokkal, internetes oldalakkal, rádiókkal együttműködni, hogy a fontos üzeneteinket eljuttassunk magunkról, hiszen ezen média fogyasztói egyben a mi nézőink is.
Számtalan összeesküvés-elmélet szól arról, hogy a bulvár és a kereskedelmi tévék üzletileg összefonódtak...
Van egy természetes érdekellentét a sajtó és a kereskedelmi televíziók között, mert sokszor nem arról írnának, amiről mi szeretnénk beszélni, és fordítva. Ez a világon mindenütt így van. Ami tény, hogy egy teljes iparág épült ma már azokra az emberekre a sajtóban, akiket a televíziókban láthatunk. Mondhatjuk azt, hogy ezek a tévékből élnek, ugyanakkor ők nekünk is segítenek, hiszen a cikkek növelik műsoraink, képernyőseink ismertségét, népszerűségét. Tehát az érdekellentét mellett van egy érdekközösség is, de olyan jellegű partneri viszony, amely teljes testvériséget és soha meg nem támadást jelent - elképzelhetetlen. Egyszer engedek, egyszer nem, de nagyon ritka a soha többé, a téged nem ismerlek többé, veled nem állok szóba, mert talán kicsit többet kell eltűrni, mint más szakmákban. Van, hogy elküldenek az anyámba.
Van olyan, amikor jó egy műsornak a PR-ja, de a nézettsége gyenge?
Az első adás nézettsége a kommunikációnak, és a csatorna elfogadottságának szól, a második műsor sikere pedig már az elsőnek. Hosszú távon mi segíthetünk egy műsornak, de a bukástól nem tudjuk megvédeni.
Mik azok az értékek, amelyeket az RTL nyújt a nézőknek, ha vannak ilyenek?
A szórakoztatás igenis érték. Az adott műfajon belüli minőség, akár a Celeb vagyok ments ki innen, vagy a Szombat esti láz professzionálisan vannak megszerkesztve, megvágva, a díszletük, a zenéjük, vagy a témaválasztásuk mögött nagyon komolyan átgondolt munka áll. De a kereskedelmi televíziónak éppen úgy pillére az információszolgáltatás. És az RTL Klubnak ezen a téren sincs szégyellnivalója, sőt. Kiegyensúlyozott hírműsorai és az általában fanyalgók által is elismert hírmagazinjai (Házon kívül, XXI. Század) fontos tényezői a politikai nyilvánosságnak.
Mennyire pejoratív az, hogy "az RTL bulvárfelelőse" vagy?
Nem pejoratív, mert ez is igaz, de nekem azért a munkám ennél több. Munkatársaimmal céges információktól kezdve a cégcsoporton belüli kommunikáción át az ORTT-ig számos dologgal foglalkozunk. Sajtós vagyok, de mivel én magam is dolgoztam újságíróként, ezért talán könnyebben értem az újságírók nyelvét és azt, hogy mi érdekli őket.
Ha már említed az Országos Rádió és Televízió Testületet: nem lehet, hogy egy tizenkét órás elsötétítés után jobban figyelnek majd a vezető tévék arra, hogy milyen tartalmak kerülnek képernyőre akkor, amikor a legtöbb általános iskolás gyerek hazakeveredik az iskolából?
Először is szögezzük le, hogy a határozatot megtámadtuk, a bíróság fogja eldönteni, hogy jogos-e. Igenis fontosnak tartjuk, hogy korábban tabunak számító társadalmi problémák megjelenjenek a képernyőn. Másrészt, sok vitánk ellenére egy mindenképpen közös bennünk és az ORTT-ben, nevezetesen, hogy a néző érdekeit akarjuk szem előtt tartani. Azt gondolom, hogy tizenkét órára lekapcsolni a két nagy kereskedelmi televíziót, az nem lehet a néző érdeke. Sokan azt gondolják, hogy a kereskedelmi tévék a nézettség érdekében direkt akarnak törvényt sérteni. Ez nincs így. A legtöbb adást jogászok is látják, és az a célunk, hogy betartsuk a jogszabályokat. A csatorna erre mindig is odafigyelt.
Vannak erkölcsi szempontjai a piacvezető kereskedelmi televízió műsorpolitikájának?
Erre talán inkább Kolosi Péter programigazgató és a hírműsorokért felelő Kotroczó Róbert hírigazgató tudna kimerítő választ adni. De nem szeretném megkerülni a kérdést. A hírigazgatóság külön etikai kódexet adott ki, amely nyilvánosan is hozzáférhető, és minden munkatársra nézve kötelező érvényű, de természetesen mindenre, ami képernyőre kerül, gondosan odafigyelünk. Sajnos, sokan az ízlésbeli szempontokat összekeverik az erkölcsiekkel, márpedig ha valami nekem nem tetszik, az még nem feltétlenül az ördögtől való.
A te pályádon mi számít csúcsnak?
Ezzel a végzettséggel és tapasztalattal, amivel rendelkezem, most a csúcson vagyok. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy harmincévesen lettem a piacvezető kereskedelmi tévé kommunikációs igazgatója. És azért is hálás vagyok a sorsnak és azoknak, akik bizalmat szavaztak nekem, hogy ma éppolyan lelkesen megyek be dolgozni, mint két évvel ezelőtt, amikor az RTL Klubhoz kerültem.