Dzsessz Molban

A Budapest Music Center (BMC) több mint 150 lemezt adott ki, kortárs zenei vagy kortárs dzsessz-albumai nem haszonleső tömegkiadványok, de az általa szervezett Mol Jazzfesztivál sem kecsegtet nagy bevétellel és könnyű népszerűséggel.

Han Bennink holland dzsesszdobos is fellép
Han Bennink

Gőz László, a BMC vezetője azt mondja, a program összeállításakor nem törekedtek olcsó sikerre, azaz szóba sem került, hogy meghívjanak egy-két divatos dzsesszmuzsikust, hogy azok nevével adják el a már Európában is jegyzett programsorozatot. Az idén hetedik alkalommal megrendezett Mol Jazzfesztivál öt napja most főként a balti dzsesszre, A Baltic Sea elnevezésű multikulturális programsorozat nyitányaként az Európai Unió balti-tengeri tagállamaira koncentrál. Ennek megfelelően érkeznek muzsikusok egyebek mellett Svédországból, Lengyelországból, Dániából, Litvániából és Németországból is, ahogy Gőz fogalmaz: "a dzsesszmuzsika igen széles spektrumát mutatják majd be, a kellemes hallgathatótól a kemény elvetemültig".

A programot böngészve azért sztárokat is felfedezhetünk - meglehet, az ő nevük főképp a műfaj iránt mélyebben érdeklődőknek mond valamit. Csak találomra: a szeptember 9-i nyitókoncerten, az eseménysorozat egyik fő helyszínén, a Művészetek Palotájában hallhatjuk a svéd bőgős, csellista Lars Danielsson kvartettjét, az utolsó napon pedig a német zongorista Joachim Kühn három francia muzsikussal készített új albumát. Az utóbbi előadás Gőz szerint a hallgatók egy részénél alighanem kiveri majd a biztosítékot, aki azonban kellő érzékenységgel adja át magát Kühn muzsikájának, annak különleges zenei élményben lesz része. Miképpen az unikálisan zongorázó japán Aki Takase, valamint a számos vegyes nemzetiségű együttes koncertjén.

Amúgy 36 előadáson 130 zenészt hallhatnak az érdeklődők szeptember 9. és 13. között a fesztivál három fő helyszínén (a Művészetek Palotájában, az előtte felállított sátorban, a Jazz Dómban és a Trafóban), valamint a Pinceszínházban, a Múzeum utcai Budapest Jazz Clubban és a Ráday utca kávézóiban. Utóbbi helyszíneken a fiatal magyar zenészek kapnak bemutatkozási lehetőséget, és most még talán kevesen tudják, hogy ki is az az Ávéd János, Hock Ernő vagy Gereben Zita, ám lehet, hogy néhány év múlva velük csalogatják a nézőket a Mol Jazzfesztiválra.

És, hogy teljes legyen a kép, említsünk meg még két kiemelkedő eseményt: az egyik a Magyar Dal Napjának dzseszszesített változata, a 13-án, az említett sátorban, a Jazz Dómban színpadra kerülő Magyar Vokális Jazz Napja elnevezésű megakoncert, mások mellett Váczi Eszter, Winand Gábor, Falusi Mariann, Szőke Nikoletta és Berki Tamás részvételével, a másik pedig az a tanácskozás, amelynek címe: Jazz és identitás - Húsz évvel a rendszerváltás után.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.