Guruló emeletes ágyak

Amikor hazánkban bevezették a gyermekgondozási segélyt (a gyest), megnyílt a Mikroszkóp Színpad, megjelent Örkény Tótékja, valamint 940 ezer ember elektromos háztartási gépek bekapcsolásával szavazott a Riporter kerestetik tévévetélkedő döntőjében... akkor mutatták be a sajtónak az új közlekedési eszközt, a hotelbuszt.

1967-et írtunk, és az év eseményei közé tartozott az is, hogy köszöntötték az egymilliomodik televíziós előfizetőt, özv. Raffai Jánosnét, az ikladi Ipari Műszergyár munkását.

Az újításnak hála Budapest és a Zala megyei Lenti község között immár akár éjszaka is lehetett utazni, jóval kényelmesebben, mint korábban, a zötyögő személyvonaton vagy a hörgő Ikaruson. Nem kellett ülve aludni, esetleg ökölbe szorított kézzel drukkolni, hogy ne legyen szomszédunk, és a dupla ülésre heveredve ússzuk meg az utazást.

Heti háromszor teljesen újfajta közlekedési eszköz állt az utazók szolgálatába: a hálófülkés hotelbusz. Kívülről nem sokban különbözött a hatvanas években, a fővárosi forgalomban funkcionáló csuklós Ikarus 180-as típustól. Ez volt ugyanis az alapja a mozgó szállodának, amelyet a Budapesti Jármű Ktsz és a MÁVAUT dolgozott ki.

A MÁVAUT egyébként minden évben igyekezett valami újjal előrukkolni. Hol farmotoros busz szerkezetére épített panorámabuszt, eltüntethető oldalablakokkal, műanyag fonattal bevont, jól szellőző ülésborítással, hol pedig héttonnás Csepel tehergépjárműt csuklósított hétkerekű pótkocsi csatolásával. Sőt a nevükhöz köthető egy 1969-es kísérlet, az emeletes autóbusz is, amely azonban csak a tesztüzemet élte meg.

Nem úgy, mint a huszonhat utast szállító hotelbusz, amelyben tényleg minden adott volt a kényelmes utazáshoz, a mosdótól a zuhanyzóig, a rádiótól a jól felszerelt minibárig. A jármű első felébe építették a hat hálót, tizenkét fekvőhellyel. Ezeket a szivacsbetétes emeletes ágyakat napközben is remekül lehetett használni, ha pár mozdulattal háttámlás ülésekké alakították őket. A szeptemberi sajtótájékoztatón a MÁVAUT vezetői arról álmodoztak, hamarosan ezek a buszok szállítják a nyaralni vágyókat a jugoszláv tengerpartra.

És ha hiszik, ha nem, még mára sem ment ki a divatból a hotelbusz, bár ritkán fut előre meghatározott útvonalon. A járművet kibérelheti akár egy nagyobb család vagy egy maximum húsztagú baráti társaság is. Két sofőrrel oda utazhatunk vele, ahova a pénzünk engedi.

Az írás és a kép a nol.hu Kultúra rovatában vasárnaponként megjelenő Képmentősorozat egy darabja. A szerzők a Népszabadság gazdag fotóarchívumából válogatnak.

Kényelmes utazás
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.