Nem halott, ami kék
Már a hazai boltokban is gyakori termék a műsoros Blu-ray (BD)-lemez, igaz, nagyon sokan még nem értik, hogy miért olyan drága a "kék dobozos DVD". Röviden: mert ez már a jövő. A BD-lemezek számos előnnyel rendelkeznek a formátum elődjével, a DVD-vel szemben. A legszembetűnőbb a HD minőségű kép és hang, valamint több interaktív és neten keresztül elérhető plusztartalom. Igaz, az áttörésre még várni kell. A jókora lemaradással küszködő hazai piac a tavalyi év végén indult csak be igazán. Akkor több forgalmazó is piacra lépett, például az Intercom, a Fox és a Paramount stúdió kiadványaival ellensúlyozta a Sony stúdió által 2007-óta kiadott BD-ket árusító Fórum Home Entertainment egyeduralmát: jelenleg mintegy 150-200 cím érhető el a hordozón.
- A mozipiac végét is többen kimondták már. A DVD-t sem kell még temetni, de nyilván a BD-é a jövő. Ugyanakkor nem számítunk olyan éles és hirtelen váltásra, mint ahogy ez annak idején VHS és DVD között lejátszódott - mondja Ádám Bernadett, az InterCom marketing- és kommunikációs igazgatója, cáfolva azokat az elméleteket, miszerint a DVD halott, a BD meg eleve halva született.
Üröm az örömben viszont, hogy a magyar piac a legroszszabb időben startolt, pont a válsággal egy időben, így sokkal lassabb a fejlődési folyamat, mint például Csehországban vagy Lengyelországban. Utóbbi helyen például már úgy népszerűsítették a formátumot, hogy a Quantum csendje című Bond-filmet először csak BD-n jelentették meg. Igaz, nem kis meghökkenést okoztak ezzel.
A GfK adatai szerint hazánkban kifejezetten lassú fejlődés megy végbe: 2008-ban 9420 darab lemez kelt el, ez a műsoros filmek teljes piacának alig egy százaléka. A hardvereladások biztatóbbnak tűnnek: míg 2007-ben alig több mint kétezer BD-lejátszó volt az országban, tavaly már több mint hatezer, a becslések szerint ez a szám idén év végén elérheti a 14 ezret.
Míg eleinte szinte egyeduralkodó volt a BD-ket lejátszó készülékek terén a PS3 játékkonzol, most már inkább az egyre jobb áron elérhető önálló BD-lejátszók fogynak. Ami már azért is jó, mert a PS3-tulajdonosokról kiderült, nem igazán filmőrültek, sokkal kevesebb lemezt vesznek, mint a házimozi-tulajdonosok - érvel Stern Gábor, a Fórum Home Entertainment igazgatója. És valóban, az Egyesült Királyságban a Futuresource Consulting által készített felmérés szerint a PS3-tulajdonosok csak 1-2 Blu-ray filmet vesznek évente, szemben az asztali- és egyéb lejátszók tulajdonosaival, akik akár 5-8 lemezt is vásárolnak. Stern Gábor szerint az is "biztató", hogy a legális internetes letöltés, az úgynevezett VOD nem igazán indult be. A tapasztalatok azt mutatják, hogy aki hajlandó fizetni egy filmért, az szereti kézbe venni a dobozt és a lemezt; aki viszont letölt, az nagy százalékban ingyen (illegálisan) gondolja megszerezni a tartalmat. Ennek ismeretében érdekes adat, hogy a Magyarországon A sötét lovagból kelt el a legtöbb BD-verzió, valamivel több, mint ezer példány. A szakemberek szerint nyugaton az áttörés 2012-re várható, ekkor a magyar piacnak körülbelül 20 százaléka kékül majd be.
A Buena Vista/Disney stúdió eddig várt, és vizsgálta a régió piacát, de augusztusban az ő Blu-Ray-termékei is megjelennek a magyar piacon, mivel a stúdió kivár - tájékoztat Ádám Bernadett. Hozzátéve: termékeit tekintve a Disney különleges helyzetben van, hiszen elsősorban animációs, gyerek- és családi filmekkel dolgozik. Egy BD-lejátszó és a HD TV pedig nem egyből a gyerekszobában kezd. Ugyanaz történik, mint a DVD kontra VHS esetében. Legtovább a gyerekfilmek "tartották magukat" kazettán, mivel a szülők megvették maguknak a DVD-lejátszót, a videómagnók pedig bekerültek a gyerekszobába. Arról nem is beszélve, hogy régiónk különösen árérzékeny, főleg a rajzfilmek, gyerekfilmek tekintetében. És hogy a fejlődéssel lépést tartanak majd a hazai filmek is, az az NKA-nak köszönhető: az intézmény pályázatot írt ki magyar filmek Blu-ray-kiadására.