Címlapsztori

"Pénz nem lévén a reklámra, az újságtengerből első látásra kiemelkedő borítót kellett álmodni..." - magyarázzák a HVG-sek annak titkát, hogyan sikerült a most harmincéves hetilapnak a története első három évtizedében megjelent 1530 első oldalát annyira sajátosan izgalmassá tenniük. (Fő felelőse ennek Horváth Zoltán volt, de amikor rajta kívül most mást nem emelünk ki, csak azt ismerjük el nyomatékosan: a minőségen látszik, hogy ez közösségi munka volt - ötlet és kivitelezés csapatmunka felsőfokon.)

Ha csak ennyiről volna szó, megnyugodhatnánk. Ismét igazolódott a tétel: szükségből erényt lehet kovácsolni, a pénzhiány megmozgatja a fantáziát, kárban a haszon, továbbá a diktatúra - még ha puha is -, kikényszeríti a tehetségből a teljesítményt...

Van még ilyen okosság, de nincs szükségünk rá.

A HVG címlapgárdája nem ismert fel többet, nem érzett rá többre, mint arra: egyetlen képben, montázsban, tőmondatban, még jobb esetben egyetlen szóban - ezek összhangjában - meg lehet fogalmazni a Lényeget. Hetilap lévén, egy hét lényegét. A Helyzetet. Nem állítható, hogy ez mind az 1530 esetben tökéletesen sikerült. Nem sikerülhetett. Ám túlnyomó többségük elérte, ami elérhető volt. Ha az olvasó rájuk néz, tudja és érzi: igen, ennél töményebben, frappánsabban képtelenség összefoglalni, azt, ami foglalkoztat. Nem is. Nem az olvasó érzi így. Hanem az olvasók. És a többes szám itt nagyon fontos. A HVG címlapja képes volt, képes most is eladni az egész újságot, mert egy tágabb közösség azonos gondolatát-érzületét öntötte-önti formába. Azt mondja ki, amit a közönség érez-gondol, de még nem formált szavakká. Mintha mi mondtuk, mi rajzoltuk volna. Magunkra ismerés: hiszen pontosan ezt akartuk mondani.

S mivel a címlap kezdetektől összhangban volt a tartalommal, azzal a sajátos újságírói stílussal és szerkesztői feldolgozásmóddal, ahogyan a lap az eseményeket tálalta, a siker bele volt kódolva a HVG-be. Tette mindezt egy olyan világban, amely a sorok közti olvasásra "kényszerítette" a polgárt, s nem kényeztette el éppen az őszinte és pontos szóval.

A betűimádónak lehet nyavalyogva fanyalognia, hogy a látvány mind erőszakosabban gyűri le a szöveget. Némelyek már a betű végleges halálát vizionálják - nincs igazuk. A HVG első oldalai azt igazolják, van szimbiózis, a kép és a szó együtt hihetetlen erős tud lenni. Már-már plakáttömörséggel jellemzik a kort, amelyben születtek. (A lapnak nincs is szüksége hagyományos plakátra, elég, ha kienyvezik kinagyított első oldalát az oszlopokra.)

A most megjelent Mi 30, HVG címlaptár 1979-2009 egyszerre kordokumentum-gyűjtemény, az alkalmazott grafika harminc évének lenyomata, sajtótörténeti gyűjtemény és a nyilvánosság plakátegyüttese. A kötet válogatott első oldalait rövid magyarázatok egészítik ki, a záró tanulmányban pedig Szilágyi Ákos esztéta ad magyarázatot, hogyan válhatott emblematikussá a HVG első oldala. Aki pedig igazán alaposan el akar merülni a harminc év sajtótörténetében, azt DVD segíti, mind az 1530 egyedi és sokatmondó címlappal.

HVG, 116 oldal, 4900 forint.

1999. május 8.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.