A labirintus mint infernó

Ha csak annak olvassuk Roger Zelazny amerikai SF- és fantasyíró 1968-ban a science fiction legrangosabb díjainak egyikével, a Hugo-díjjal elismert regényét, aminek mondják, akkor a gyakran rajongó kritikák ellenére sem tekinthetjük az átlagosnál sokkal jobb műnek. Mert miről is szól az egész? Egy telepes bolygón az Elsők, élve nyilván magukkal hozott technikai lehetőségeikkel, újra meg újra testet válthatnak, azaz örökké élhetnek, de meg is halhatnak. I

stennek tekintik magukat, az indiai mítoszok isteneinek, és ki-ki a választott isten attribútumaival ruházza fel magát, lesz Brahmá, Krisna, Visnu, Kálí, Jama, Indra, Párvati, Káma vagy, mint történetünk hőse: Mahasamatman, más néven Buddha, illetve Maitréja, a Fény Ura. Az őslakosokat, a Rettenetes Ragyogás Anyáit, a Tenger-népeket, a démonokat leigázták, kiirtották, cselekvésképtelenné tették, s az Égi Városból diktátorokként uralják utódaikat, gondosan elzárva előlük mindent, amivel sorsukat jobbra fordíthatnák, amivel részesedhetnének az Égi Város lakóinak tudásából, technikájából, életmódjából. Mahasamatman másképp gondolja, s újra meg újra kísérletet tesz az Égi Város megnyitására. Küzdelmének története a hét fejezetben kibontakozó eseménymenet.

Az egész ott válik igazán érdekessé, amikor kiderül, hogy a mítoszi és irodalmi utalásokkal, rájátszásokkal, az azonosságok, hasonlóságok, párhuzamosságok, ismétlődések rejtélyes játékával, a hősök alakváltásaival, a minduntalan más, a korábbiakat felülíró viszonyokkal milyen összetett világot teremt ez az egyszerűnek látszó eseménymenet. Tekintsünk ebből csak egy síkot. Mahasamatmanét. Hiszen alakváltásain át ő keresi itt magát, önnön természetének valóságát. Hiába tudja változatlan feladatát, ha a halálaiban és feltámadásaiban mindig egy kicsit más lesz, nemcsak ő, a feladat is, mert ki tudja, az új testben ő vajon ő marad-e, s ha igen, ez az ő mennyire egy a feladattal, ugyanaz-e a világ az új Mahasamatmanénak, mint volt a réginek. És mindig ott a kockázat, régi és új voltában egyaránt, hogy összezavarodik, eltéved, sehová se vezető útra lép, beleveszve a semmi sem ugyanaz dilemmájába, elvesztve feladatát, elvesztve magát. Nem tudhatja, s nem tudhatjuk meg mi sem, hiszen alakja a legendákba vész.

Vagyis az egész akkor válik érdekessé és fontossá, amikor a történet az emberi identitás, az erkölcs, a gondolkodás labirintusává mélyül. Amikor ez az útvesztő, mint emberi infernó jelenik meg. Amelybe csak befelé van út a szörnnyel találkozni, kifelé, Ariadné fonala híján nincs. Mert nem szereti, nem várja senki. Mert idekint már nincs rá szükség. S mert a feladattal azonos, ha a feladatát elvégezte, személyként is megsemmisül. Mert róla ugyan beszélhetünk, de neki önmagáról már nincs mit mondania.

Zelazny regénye átlépett az irodalomba.

Agave, 240 oldal, 2580 forint.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.