Az értelem és a hit határai

Péntek délután rövid betegség után oxfordi otthonában elhunyt a nagy lengyel humanista, filozófus, író, nemzedékek nevelője és spiritus rektora, "a liberális értelmiség lelki mestere" (Józef Tischner), akit "jó ideje a lengyel humanisztika legnagyobb koponyái közt tartunk számon" (Adam Michnik), ám akinek annak idején "el kellett olvasnia Orwellt, hogy ráébredjen, a szovjet kiadású kommunizmus milyen szörnyű doktrína", ahogy az egyik jobboldali lap most utólag szemére hányja, de aki mégis, már az ötvenes években írt műveivel, amilyen

Az istenek halála, "a dogmatikus gondolkodás elvetésére tanított" (Jan Litynski), "aki iránt senki sem tudott közömbös maradni" (Aleksander Smolar), aki "legtöbbre a világos gondolkodást és a lelki harmóniát tartotta" (Marcin Król), és akinek "a tisztességes kérdésfeltevés" volt a "különös ismertetőjegye" (Pawel Lisicki). John Gray brit filozófus "az értelem és a hit titokzatos viszonyát" feszegető gondolkodóról írt ragyogó esszéjében megállapítja: "a múlt században általános meggyőződés lett, hogy a definitíve megválaszolhatatlan kérdéseket nem is szabad feltenni", Kolakowski ezt másképp látja, úgy véli, "ha nem tesszük fel azokat a kérdéseket, amelyekre nincs válasz, sosem ismerjük meg az emberi értelem határait".

Ki volt ez a Leszek Kolakowski, aki állandóan a határokat feszegette, és akinek életútja talán épp ezért csupa paradoxon?

1927-ben született Radomban, hagyományosan antiklerikális és szabadelvű családból, anyját kisgyerekkorában elvesztette, apja tanár és pedagógiai író, szocialista, sőt kommunista barátokkal, a német megszállás alatt részt vesz az ellenállásban, a gestapó végez is vele. Az ifjú Leszek már gyerekfejjel büszkén vallja "vallástalannak" magát (nincs is megkeresztelve), emiatt kénytelen iskolát változtatni. A háború után belép a pártba, az ötvenes évek elején friss filozófusdiplomával a varsói egyetem marxizmus-leninizmus tanszékének élére kerül, sőt a sztálinista hatalom ideológiai korifeusa lesz, aki egyetlen szavával dönt sokak emberi sorsáról és tudományos pályájáról, a régi világból itt rekedt "polgári filozófusokat", köztük saját tanárait, el is tünteti a süllyesztőben, amit sokan soha nem bocsátanak meg neki.

De 1956-ban, amikor az időben megújuló lengyel pártvezetésnek még sikerül stabilizálnia a helyzetet, ő a radikális értelmiségi kritika egyik hangadója, Mi a szocializmus? című röpiratát ki is cenzúrázzák a Po Prostu hasábjairól. 1966 októberében aztán a varsói egyetem történettudományi tanszékén a ZMS, a hivatalos ifjúsági szervezet felkérésére előadásban elemzi az 56-os megújulás szellemének szertefoszlását - ez már a 68-as március előjátéka. Kolakowskit kizárják a pártból, erre a szellemi élet számos prominens egyénisége látványosan kilép, az események felgyorsulnak. Mickiewicz Ősökjének betiltása után ő a demonstráló diákok mellé áll, eltiltják oktatói tevékenységétől is. Az értelmiségellenes-antiszemita kampány tetőfokára hág, Kolakowski elhagyja az országot, előbb Párizsba megy, majd Oxfordban települ le, ott tanít, közben az amerikai Yale és Berkeley egyetemekre is meghívják.

Még odahaza, a hatvanas évek közepén jelenik meg Vallási tudat és egyházi kötelék címmel egyik alapvető, korszakos műve a XVII. századi kereszténység szabad szellemeiről, a "kegyelem" adományait egyénien értelmező eretnekekről és misztikusokról, a "szabad" hit és az intézményes vallás konfliktusáról, és már az emigrációban, a hetvenes évek derekán jön ki a másik monumentális opus, A marxizmus fő irányai. Mindkét mű vádbeszéd a dogmatizmus ellen, de túl ezen Kolakowski szellemi horizontjának megváltozásáról is tanúskodik, a maga részéről végképp leszámol a marxizmussal, ugyanakkor mind nyitottabb és mind elfogadóbb a keresztény tradíció értékei iránt.

"Tulajdonképpen keresztény vagyok", állítja egy kései interjújában, de ezt is úgy érti, hogy egyszerre érzi magát "az evangélium és a felvilágosodás örökösének". Odahaza az utóbbi húsz évben katolikus lapok és kiadók előszeretettel közlik, bár soha nem veszi fel a keresztséget, s a család által kiadott gyászjelentésén is az obligát kereszt helyett csak egy olajág van.

Spinozáról írta a doktorátusát, Rotterdami Erasmust tekintette igazi mesterének, sokan korunk Erasmusának tartották, megvolt benne a gondolkodás bátorsága, olyan fokon és olyan erkölcsiséggel, ami a legkiválóbb európai szellemeket jellemezte. Szembe tudott nézni saját tévedéseivel, szembe mert szállni a "korszellemmel", fel tudta tenni a legkényesebb kérdéseket. A határokat feszegette: a marxizmus, a kereszténység, a gondolkodás, a ráció és az irracionalizmus határait. A saját emberi mivoltára, a saját határaira volt kíváncsi. Ettől oly hallatlanul izgalmas, hamisítatlan szellemi oknyomozás minden írása. Rendkívül termékeny író volt, néhány könyve, a Metafizikai horror, a Ha Isten nincs..., a Kis előadások nagy kérdésekről olvasható magyarul is, műveinek nagy része azonban nálunk ismeretlen.

A rendszerváltás előtt a nevét se lehetett leírni, mégis ő volt a változás előszelét jelentő, írók és gondolkodók megálmodta virtuális Közép-Európa királya. Adam Michnik, aki személyesen is a tanítványa, a szombati Gazeta Wyborczában az egész szerkesztőség nevében búcsúzik attól a Kolakowskitól, aki "a remény jele volt a reménytelenségben": "A mester és barát halála pillanatában a nagy szavak feleslegessé válnak. Csak ennyit mondjunk: köszönünk mindent, Leszek, a barátságodat, a bölcsességedet, a nyíltságodat és a jóságodat, amellyel oly bőkezűen elhalmoztál bennünket."

Leszek Kolakowski
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.